Op deze pagina staan enkele bezoekstatistieken van Zeistermagazine, om een indruk te geven van de lezers die het magazine trekt.
In 2018 werd Zeistermagazine in totaal 32.000 keer bezocht (door 19.800 verschillende personen). Daar zijn we heel trots op! In 2017 werden we 17.800 keer bezocht en in 2017 was dat 12.600 bezoekers. Het bezoek aan Zeistermagazine is in twee jaar tijd dus meer dan verdubbeld!
Veel bezoekers lazen bovendien meerdere pagina's, in totaal werden er in 2017 ruim 52.000 pagina's gelezen (columns, artikelen etc). Een enorm aantal! In 2017 was dit 33.000 en in 2016 ruim 27.000, dus een groei van 64 procent in een jaar en 93 procent in twee jaar tijd.
De grafiek hierboven toont het aantal bezoeken per week, de blauwe lijn voor 2018 en de oranje lijn voor 2017. Omdat Zeistermagazine eens per maand verschijnt, zie je logischerwijs een piekerig patroon met bezoekerstoppen rond de eerste van de maand. Te zien valt dat het maartnummer (themanummer over verkeer) en het juninummer de best gelezen nummers van 2018 waren.
Toch worden de columns en artikelen niet alleen gelezen in de week van verschijnen. Ze zijn ook goed te vinden via Google en sommige blijven actueel. Dat blijkt wel uit het onderstaande overzicht van de vijfentwintig pagina's die in 2018 het meest gelezen werden. Uiteraard werd de openingspagina ('home') het meest gelezen. Maar direct daarna staat de vraag die Hans de Bree ooit stelde, "Is Zeist een dorp of een stad?" Deze pagina is al uit maart 2014, maar wordt in 2018 (en ook in 2017) nog steeds veel gelezen. Daarna volgen de columns “Op de Camping” (over alleenstaande moeders die geen woning kunnen vinden), “De luizenmoeder van Zeist” (over Noortjes eerste rijles) en “Sterren van de Berg” (over de nieuwe wijk Sterrenberg). Ook de pagina’s met culturele activiteiten van onze Vrienden staan hoog in de lijst.
Nr | Column | Auteur | Lezers |
---|---|---|---|
1 | Homepage | - | 7566 |
2 | Is Zeist een dorp of een stad? | Hans de Bree | 1510 |
3 | Op de Camping | Ronald Camstra | 1399 |
4 | De luizenmoeder van Zeist | Noortje van Breukelen | 1030 |
5 | Sterren van de Berg | Ronald Camstra | 851 |
6 | Agenda KunstenHuis | KunstenHuis | 811 |
7 | Weer een Chinees minder | Arend Postma | 807 |
8 | Sneltram naar Zeist? | Steven Spaargaren | 713 |
9 | My Way | Arend Postma | 670 |
10 | Agenda Bibliotheek Idea | Idea | 633 |
11 | Agenda Torenlaan Theater | Torenlaan Theater | 583 |
12 | Ver weg | Ruud Vermaase | 534 |
13 | Nepveiligheid | Ruud Vermaase | 531 |
14 | Agenda Kramer & van Doorn | Kramer & van Doorn | 504 |
15 | Winkels met beleving | Steven Spaargaren | 479 |
16 | Inlopen | Erwin Hagen | 477 |
17 | O'mamas | Lorraine van Kolfschoten | 472 |
18 | Shared Space | Arend Postma | 472 |
19 | Groen voor mijn welzijn | Anke de Jong | 457 |
20 | De 10 mythes van de Slotlaan | Ronald Camstra | 439 |
21 | Het laatste avondmaal van Zeist | Noortje van Breukelen | 436 |
22 | Stemadvies van mijn kat | Noortje van Breukelen | 417 |
23 | Naastenliefde | Ronald Camstra | 385 |
24 | Voor laten | Ruud Vermaase | 368 |
25 | Pittige maaltijd | Hans Snel | 326 |
Ook over de lezers zelf zijn wat gegevens bekend (bron: Google Analytics), zoals leeftijd en geslacht. Het lezerspubliek van Zeistermagazine wordt steeds jonger. In 2016 was de groep 55-64 nog de grootste lezersgroep, in 2017 was dit groep 45-54 en in 2018 was dit de groep 35-44 jaar. Wat leeftijd betreft vormen de lezers een steeds betere afspiegeling van Zeist. Voor de man-vrouwverhouding geldt dat niet, het aandeel vrouwen nam zelfs toe van 60 naar 63 procent.
Mensen komen via drie verschillende manieren op Zeistermagazine terecht, zo laat de taartgrafiek hieronder zien. Bijna 40 procent komt op de site via social media, dit is wel wat minder dan in 2017 (44 procent). Het gaat het vooral om Facebook (meer dan 7.000 bezoekers), gevolgd door Twitter (wel gedaald van 800 naar 500 verwijzingen) en een beperkte rol voor Linkedin (200) en Instagram (100).
Bijna een derde van de bezoeken komt de site binnen via een directe link. Dit aandeel nam toe, vooral dankzij het succes van onze nieuwsbrief. Het aantal nieuwsbriefabonnee’s nam in een jaar tijd toe van 1300 naar 1900, nu deze professioneler wordt opgemaakt in Mailchimp.
Ongeveer een kwart komt op de site terecht via een zoekmachine (meestal Google), en een nog kleiner deel (gele part) via een link op een andere site (bijvoorbeeld www.startpagina.nl).
Minder veranderde dit jaar de manier waarop de lezers Zeistermagazine lezen. De smartphone kende een sterkte stijging van 38 procent in 2016 naar 50 procent in 2017 maar steeg dit jaar nog maar nauwelijks door tot 52 procent. Het aandeel van PC/laptop is ongeveer 36 procent en de tablet ongeveer 12 procent.
Dit waren de belangrijkste statistieken over de website. Ook de andere kanalen van Zeistermagazine groeiden dit jaar. Het aantal abonnee's van de nieuwsbrief steeg zogezegd van 1300 naar 1900, het aantal volgers van onze Facebookpagina van 340 naar 430, het aantal volgers op Twitter van 1000 naar 1070 en het aantal volgers op Instagram van 510 naar 680.
Voor de bezoekersstatistieken van 2017 klik hier en voor die van 2016 klik hier
Walkartpark
Moet groen blijven, geen horeca, er is Al genoeg horeca in de buurt.