Overslaan en naar de inhoud gaan

Universele verhalen van vrouwen met lef

13 oktober 2024
De expositie 'vrouwen die muren afbreken' is te zien bij Toeven op de Hoeve in Den Dolder

Van 19 oktober tot en met 15 december kun je in het Toeven op de Hoeve Cultuurhuis gratis de expositie ‘Vrouwen die muren afbreken’ bezoeken. Véronique Konings tekende verhalen op van ondernemende, creatieve, doortastende vrouwen met een grote dosis doorzettingsvermogen en lef.

13 oktober 2024
tekst: Dees Wilgehof-Sodaar; foto: Melle Meivogel

In het kader van de Week van Respect - die loopt van 11 tot en met 17 november - zet Toeven op de Hoeve al vanaf oktober de levens en verhalen van sterke vrouwen in de schijnwerpers. Van 19 oktober tot en met 15 december bezoek je in het Toeven op de Hoeve Cultuurhuis de expositie ‘Vrouwen die muren afbreken’. Geïnspireerd door de heldendaad van de zestiende-eeuwse Utrechtse Trijn van Leemput tekende Véronique Konings verhalen van de Trijnen van nu op: ondernemende, creatieve, doortastende vrouwen met een grote dosis doorzettingsvermogen en lef. Fotografe Ilvy Njiokiktjien maakte foto’s van hen. De expositie wordt op zondag 20 oktober feestelijk geopend met het concert ‘Tre Donne’.

De ommuurde stad
In 2019 en 20220 werkte Véronique Konings mee aan de tentoonstelling De ommuurde stad in het Centraal Museum in Utrecht. Tijdens haar werk kwam ze het verhaal over Trijn van Leemput op het spoor dat haar inspireerde tot het maken deze expositie. Maar wie was Trijn van Leemput? Tijdens de 80-jarige oorlog stond op wat je nu kent als Vredenburg een dwangburcht. Van die vesting heersten de Spanjaarden over Utrecht. Toen zij na een belegering vertrokken waren de inwoners van de stad er niet geruster op en ze eisten van het stadsbestuur dat de burcht zou worden afgebroken voordat een nieuwe vijand hem kon betrekken. Ondanks dat veel vergaderd werd, gebeurde er niets. Dat was voor Trijn van Leemput, de echtgenote van een van de bestuurders, het moment waarop ze besloot het heft in eigen hand te nemen: op 2 mei 1577 trok ze met een groep vrouwen naar de burcht. Met houwelen en hamers begonnen ze eigenhandig met de sloop. Trijn en haar medestandsters hadden het lef om te doen wat veel Utrechters wilden, maar niet durfden.

Vrouwen die muren afbreken
Ook vandaag zijn er vrouwen die muren afbreken. Muren van onrecht, uitsluiting, discriminatie en achtergesteld zijn. Ze maken het verschil door trouw te blijven aan zichzelf en te staan voor hun ideeën. Vrouwen die strijden voor hun idealen, geconfronteerd worden met vooroordelen maar die teniet doen. Ze doorbreken taboes als het gaat om seksuele geaardheid, gender, culturele achtergrond, huidskleur, postuur of religieuze overtuiging. Ze oefenen beroepen uit die we ‘mannenberoepen’ noemen of weten mensen te verbinden die elkaar anders niet snel opzoeken. Dwars door weerstand heen blijven ze trouw aan wie ze zijn en hun idealen. Ze laten zien dat waar muren worden gesloopt, verbinding, rechtvaardigheid, energie en leefbaarheid ontstaan. Hun verhalen zijn bemoedigend, doen vooroordelen teniet en zullen je ongetwijfeld inspireren. De vrouwen die voor deze expositie geportretteerd werden door topfotografe Ilvy Njiokiktjien komen allemaal uit Utrecht, maar hun verhalen zijn universeel. Je vindt ze overal, ook in Den Dolder.

De expositie is gratis te bezoeken op zaterdagen en zondagen tussen 13.00 en 17.00 uur en op doordeweekse dagen op afspraak. Meer informatie en reserveren: toevenopdehoeve.nl

Data: zaterdag 19 november t/m zondag 15 december
Tijden: zaterdag en zondag open van 13.00 - 17.00 uur en op afspraak
Locatie: Toeven op de Hoeve Cultuurhuis / Vijverhof 43 / Den Dolder
 

Bijdrage
Artikel

 


Meer over het openingsconcert: 
Theatraal kostuumspektakel zet vrouwen in de schijnwerpers


Meer over Trijn van Leemput: 
Stadsgenoten

Vrouw danst uitbundig op jazzmuziek


Volgende column: 
Jazz op de Sofa

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.