Overslaan en naar de inhoud gaan

Toch nog even de Slotlaan

14 december 2022

14 december 2022
tekst en foto: Dick Koopman

Je kunt denken “waarom begint een verhaal over Zeist in Zuid-Frankrijk?”, en toch begin ik daar gewoon. Langzaam zal duidelijk zijn waarom. Hier gaan we dus.

Ik ben dol op Frankrijk en dan met name de Var, helemaal diep in het zuiden. Het weer, de sfeer en de mensen. Het is allemaal naar mijn zin. Minder naar mijn zin was het bericht een paar jaar geleden dat alle platanen op de Cours Mirabeau in Aix-en-Provence gesloopt waren. Ik wreef in mijn ogen en las het bericht nog eens. Het was waar. Wat een barbarij! Hoe vaak had ik daar al gelopen? De drukte op de terrassen, het verkeer om je heen, mensen kijken met een goed glas wijn en dat alles onder de schaduw van die prachtige bomen.

Dit jaar waren wij in Aix. Een dagje naar een van de fijnste steden in het zuiden, beetje winkelen en wat eten. Natuurlijk was ik benieuwd naar de hoofdstraat. Hoe zou die eruitzien zonder de grote platanen? Een kale boel natuurlijk, dat kon niet anders.

En dat was het: een kale boel. Maar niet alleen waren de oude bomen vervangen door nieuwe (beetje ielig) maar al het autoverkeer rondom de hoofdstraat was verdwenen. De Cours Mirabeau was geheel autovrij. En in plaats van alle drukte, heerste er een grote rust. Zelfs geen herrie in de verte. Rust. Wandelende mensen, oud en jong, alleen en hele families. Aan de overkant van alle cafés stonden marktkramen. Daar kon je van alles kopen. Van oorbellen tot aan lokale honing, worst, kaas et cetera. Het was een levendigheid van jewelste zonder de herrie op de achtergrond.

Ik vroeg aan lokale ondernemers wat zij ervan vonden. Nou, toen het werd aangekondigd waren zij tegen, maar nu het eenmaal zo was, was het prima. Geen Euro minder omzet. Integendeel, het leek wel alsof de mensen meer rust hadden en dus langer bleven zitten op het terras. De auto’s en de drukte werden niet gemist.

We hadden een fijne dag in een mooie stad. En nu naar Zeist.

Jaren geleden had de gemeente Zeist opeens allerlei plannen met het verkeer en de verkeersstromen. Zoals we allemaal hebben meegemaakt is de Slotlaan heel vaak overhoopgehaald om uiteindelijk te worden wat het nu is. Een wat onoverzichtelijke hoofdstraat, waarin niet altijd duidelijk is wat een fietspad is en wat niet. Een hoofdstraat ook waar onwaarschijnlijk veel dubbel wordt geparkeerd. Als er ooit een wedstrijd wordt uitgeschreven voor meeste uren dubbel parkeren dan gooit Zeist hoge ogen om te winnen.

Afijn, een van de plannen was het autovrij maken van de Slotlaan. Ik was tegen. De gemeente moet alles doen om de lokale middenstand te steunen en in mijn overtuiging hielp het voor de deur kunnen parkeren daaraan mee. Verkeer leek mij dus noodzakelijk. En het liefst met alleen maar blauwe zones. Ik was mordicus tegen, geheel gebaseerd op een mening en zeker niet op een visie.

En in Aix-en-Provence viel opeens alles op zijn plaats. Het kan dus gewoon. Een van de belangrijkste straten geheel autovrij maken. En het mooie is dat als je dat goed doet, de lokale middenstand er baat bij heeft. Dat de bewoners veel relaxter kunnen winkelen en genieten van een terras, omdat er veel meer ruimte is opeens. Deze zomer ben ik dus geheel van mening veranderd: maak de Slotlaan autovrij.

Kan dat dan zomaar, de Slotlaan autovrij maken? Nee, zeker niet. Niet zomaar. Er moet worden geïnvesteerd in de totale omgeving. Het moet mooi en aantrekkelijk worden gemaakt. Mooie lichte materialen gebruiken, een logische indeling maken. Een aantrekkelijke ruimte waarin mensen zich kunnen bewegen zonder gevaar voor eigen leven. Waar je even kunt zitten, waar ruimte is voor terrassen. Waar het, ouderwets verwoord, goed toeven is. Dat vraagt om durf en het kost geld.

Nu zul je denken: maar Zeist is geen Aix. Nee, dat klopt. Maar Aix is niet de enige stad waar hoofdstraten autovrij zijn gemaakt. Het kan en het voelt fijn aan. En uiteindelijk is dat wat telt, voel je je welkom en op je gemak. Is het gezellig? Is het divers genoeg voor iedereen? En kun je iets bieden wat internet absoluut niet kan bieden: een fijne ervaring?

Zet de middenstand en zijn klanten centraal en maak de Slotlaan autovrij.
 

Bijdrage

 


Dick schreef eerder:
De boekhandel als tijdmachine

Meer over de Slotlaan:
Slotlaan

Volgende bijdrage:
Zoals

 

Anke de Jong (lezer)

Ik ben voor, wat zal dat een verbetering worden voor de Slotlaan! Zorg wel voor goede parkeergelegenheid rondom maar met een autovrij centrum wordt het veel gezelliger.

15 december 2022 Permalink
Marcel Leenders (lezer)

Is de Slotlaan momenteel niet juist het tegenovergestelde van een
'Groen en Veilig' Centrum.

18 december 2022 Permalink
Arthur Tutein … (lezer)

Of het auto vrij moet zijn of niet. Ik heb daar geen mening over, maar het is een discussie over onderbuikgevoelens. De schrijver heeft het over mooie lichte materialen en veiligheid. Voor voetgangers is het uiterst veilig achter die lichtkleurige mooi beplante bloembakken. Maar dat zien 'tegenstanders' niet. Misschien staat de zon hier te laag.

19 december 2022 Permalink
Hans Snel (lezer)

Wat ben ik blij met dit bericht van een ervaringsdeskundige! Fijn, Dick dat jij er openlijk voor uitkomt dat je op basis van ervaring tot een ander inzicht bent gekomen. En wat goed dat je ook de mening van de lokale middenstand bent gaan vragen. Complimenten.

19 december 2022 Permalink
Tom Lassing (lezer)

Ik woon tegenwoordig in Best (Bij Eindhoven) en onze hoofdstraat stond bekend als de mooiste straat van Brabant omdat je er zo makkelijk door het dorp heen kon rijden. (Het was geen compliment over de straat... Je wilde er zo snel mogelijk door heen rijden omdat de straat spuuglelijk was.) Enkele jaren geleden ging het roer om. Alleen de mensen die er wonen kunnen uit het zicht parkeren in parkeergarages onder de appartementen. Er zijn nog een paar parkeerterreinen achter gebouwen, puur voor de bewoners. Het is zo ontzettend veel leuker en mooier geworden! Ik sta er dus volkomen achter de Slotlaan autovrij maken. Als je dat goed voorbereid kan het een enorm succes worden.

19 december 2022 Permalink
Jos (lezer)

Voorbeelden ten over, Hilversum, Amersfoort lekker zwalken van links naar rechts en omgekeerd.

19 december 2022 Permalink
Henk Spitsbaard (lezer)

Precies het kan, dat weten we al jaren maar met de jaren (het duurt even) komt het inzicht dat het anders kan en anders moet. De Slotlaan is los van al dat blik (al erg genoeg) ook het bezit van automobilisten voor wie "ikke" de belangrijkste drijfveer van hun gedrag. Het belangrijkste....de onveiligheid voor de fietser.
Gemeenteraad toon eens moed !

19 december 2022 Permalink
Johan Pool (lezer)

Wel leuk dat Dick tijdens vakantie tot de ontdekking komt. Hij had het al jaren geleden dichterbij Zeist kunnen zien. Amersfoort, Wijk, Arnhem, Utrecht, Den Bosch, Groningen etc etc.
De winkels kunnen voor 11.00 beleverd, consumenten kunnen op vele P plekken/garages binnen 200 meter van hun winkel parkeren. Visie, daadkracht en betere afstemming bij winkeliers zijn nodig om Slotlaan weer " lucht" en het aanzien te geven die het ooit had, waardoor het goed en veilig vertoeven wordt voor de consument.

19 december 2022 Permalink
Johanna (lezer)

Natuurlijk moet de Slotlaan autovrij, de hoogste tijd.
De gemeente geeft binnenkort weer 2 ton ofwel € 200.000, - (sic) uit om de Slotlaan veiliger te maken, opnieuw weggegooid overheidsgeld, want ook dat idee gaat niet werken.
En dan ??? Over een paar jaar weer een paar ton om de Slotlaan autovrij te maken zeker.
Gemeenteraadsleden worden jullie eindelijk eens wakker. Besteed het geld nu aan het autovrij maken van de Slotlaan, dat scheelt weer een paar ton over één of twee jaar.

19 december 2022 Permalink
Anton Mouwen (lezer)

Eindelijk.Ruim 20 jaar geleden heb ik als lid van Verkeersgroep Zeist(Milieuzorg Zeist,fietsersbond,veilig verkeer Nederland)gepleit voor een autovrije Slotlaan tussen de Steijnlaaan en Hogeweg.
Ik ben toen geïnterviewd door de Nieuwsbode met een foto op de Slotlaan ter hoogte van de Hogeweg.
Toeen waren we een roepende in de woestijn.
Gelukkig komt er vooruitschrijdend inzicht dat het autodenken plaats maakt voor het fietsdenken.
De auto is te gast in het stedelijk gebied.
Dank voor je artikel.
Met vriendelijke groet
Anton Mouwen
a.mouwen@hetnnet.nl

23 december 2022 Permalink

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.