Hart voor Verkeer

24 maart 2024
tekst: Arjan Breider

Ik ben Arjan Breider, directeur van verkeersadviesbureau Hart voor Verkeer B.V.
Verkeer heeft me altijd gefascineerd. Als driejarige kende ik de merken van mijn speelgoedautootjes uit mijn hoofd. Tegenwoordig heb ik meer met duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid. Ik heb passie voor mijn vak en ik vind dat de mens in het verkeer centraal moet staan. Daarom heb ik ‘Hart voor Verkeer’, en is dit ook de naam van onze onderneming. 

Ondernemen
Voordat in mijn eigen onderneming startte, werkte ik in Delft als verkeerskundige bij een adviesbureau en later bij de gemeente. Ik had plezier in mijn baan en ik heb veel ervaring opgedaan. Toch begon het in 2008 te kriebelen: een eigen onderneming gaf me meer mogelijkheden om me vrij te bewegen in tijd en ruimte en om de opdrachten te kiezen waar écht mijn hart ligt: daarin staan mensen in het verkeer centraal en komen verkeersoplossingen door samenwerking tot stand.  

Ik ben in Zeist terecht gekomen omdat mijn vrouw een baan kreeg in Utrecht en uiteindelijk vanwege de centrale ligging en de prachtige natuurrijke omgeving. We hebben eerst in Zeist-West gewoond en wonen tegenwoordig in het centrum. Sinds een jaar heb ik een fijn kantoor buitenshuis, aan de Slotlaan tegenover het Walkartpark. Ik vind het met twee opgroeiende tieners belangrijk privé en werk te scheiden. Op kantoor is het werk, en thuis is ook écht thuis. 

Samenwerking 
In onze projecten komen verkeersoplossingen door samenwerking tot stand. Een goed voorbeeld zijn projecten voor een veilige schoolomgeving. Hiervoor richten we werkgroepen op met schoolmedewerkers, ouders, omwonenden, gemeente, politie en leerlingen. Deze deelnemers zijn vaak onderdeel van het probleem én de oplossing. Natuurlijk moeten straten en kruispunten goed en logisch zijn ontworpen, maar we kijken ook naar mogelijkheden om weggebruikers (vaak ouders, leerlingen en omwonenden) op een positieve manier aan te spreken op hun gedrag. Lopen en fietsen naar school heeft alleen maar voordelen: de schoolomgeving wordt er veiliger door (want er zijn minder auto’s), lopen en fietsen is gezond en leerlingen doen ervaring op, zodat ze later zelfstandig naar de middelbare school kunnen. 

Zeist
Onze opdrachtgevers zijn voornamelijk gemeenten en provincies en soms kennisinstituten, zoals het CROW, dat landelijke kennis verzamelt en richtlijnen opstelt. Onze klanten noemen ons een betrokken gesprekspartner en geven aan dat we altijd op zoek ben naar de beste verkeersoplossing. Voor onze ‘eigen’ gemeente Zeist hebben we een rekenkameronderzoek mogen uitvoeren naar snelheidsremmende maatregelen en stelden we de Zeister Mobiliteitsvisie op. Geweldig dat Hart voor Verkeer daarmee een bijdrage kan leveren aan een duurzame en verkeersveilige toekomst voor Zeist. 

Zeist is een bijzondere woon- en werkplaats. Mensen willen graag meedenken over problemen en oplossingen en de lijnen zijn kort, met de politiek, bewoners, belangengroepen én ondernemers. Dit heeft voornamelijk voordelen omdat de samenleving, door het bundelen van lokale kennis en kunde, plannen op een hoger niveau kan tillen. Het is goed en vooruitstrevend dat er veel lokale initiatieven zijn om Zeist op mobiliteitsgebied beter te maken, bijvoorbeeld met deelauto’s en deelfietsen. 

Groei
Hart voor Verkeer is sinds 2023 een B.V. en maakt een groei door. Mignon Marseille is ActionCOACH en helpt ons hiermee, door doelen op langere termijn terug te vertalen naar dagelijkse acties. Groei is voor Hart voor Verkeer belangrijk. Er komen vaak interessante opdrachten langs die we laten schieten omdat we geen tijd hebben. Daarnaast willen we in ons bedrijf kennis en ervaring overdragen aan een nieuwe generatie verkeerskundigen. Als directeur hoop ik dit mooie werk nog heel lang te doen, maar het is geruststellend als Hart voor Verkeer kan groeien als ik er niet altijd bij ben. 

Ofwel, alle hulp is welkom! Wij zoeken zowel verkeerskundigen als mensen die ons kunnen helpen in onze organisatie. Of ondernemers die willen samenwerken aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Ken of ben jij deze persoon? Kom gerust een keer praten aan de Slotlaan! 

Hart voor Verkeer B.V. 
Slotlaan 66 (tweede verdieping) 
3701 GN  Zeist 
06-40206898 (Arjan Breider) 
www.hartvoorverkeer.nl 

“Hart voor Verkeer is inhoudelijk zeer sterk, een geweldige gesprekspartner voor interne en externe partijen en heeft “hart” voor de zaak.” - Ursula Schouten, directeur Imsus B.V. 

“Hart voor Verkeer heeft veelvuldig junior adviseurs onder zijn hoede genomen en hen geholpen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.”- Jan Burger, accountmanager Mobypeople. 
 

Bijdrage: 
Artikel: 

 


Meer Zeister ondernemers:
De Tassenfabriek

Meer over ActionCOACH:
2024: Het jaar van jóuw bedrijfsgroei

Volgende gedicht:
Passie

 

Reacties

Arjan Breider kan, vanuit zijn kantoor tegenover het Walkartpark, dagelijks waarnemen hoe knullig de herindeling van dat stuk Slotlaan is ontworpen. Fietsers zijn gepositioneerd tussen autoverkeer en dwarsparkeerplaatsen, waardoor zowel de fietsers als de in-en uitparkerende automobilisten elkaar hinderen. De te kleine lengte van de parkeerplaatsen hebben tot gevolg dat altijd een deel van het smaller gemaakte trottoir langs het Walkartpark nog verder versmald wordt door overstekende auto's. Meer dan eens heb ik ervaren dat grote bestelbussen dat trottoir helemaal blokkeerden. Melding mijnerzijds bij de gemeente, de eerste keer al vijf jaar geleden, heeft tot nu toe niets opgeleverd. Toegezegd werd destijds dat er het jaar daarop iets aan gedaan zou worden...Ook de zeer onveilige situatie op de Hogeweg tussen Slotlaan en Montaubanstraat heb ik middels brieven aan B & W en de gemeenteraad aangekaart. Fietspad en trottoir op het zelfde niveau waardoor zowel fietsers als voetgangers regelmatig elkaars domein gebruiken is een beginnersfout van de verkeers(on)kundige die dit ooit heeft bedacht. Nooit een adequate reactie op gehad. Kortom, Arjan Breider, werk aan de winkel!

Voeg een reactie toe

Plain text

  • HTML tags zijn niet toegestaan.
  • Website-adressen en emailadressen worden automatisch omgezet in een link.
  • Regels en paragrafen breken automatisch af.