22 september 2021
tekst: Jeannette Blom
De Wereldwinkel Zeist bestaat 50 jaar. Ter gelegenheid daarvan haalt de Fairtrade werkgroep gemeente Zeist in samenwerking met de Wereldwinkel de voorstelling: “Havelaar, de musical” naar Zeist. De Havelaar musical is geschreven ter ere van de 200ste geboortedag van Eduard Douwes Dekker, alias Multatuli, de schrijver van de Max Havelaar.
Het verhaal is gebaseerd op één van de bekendste boeken uit de Nederlandse literatuur: “Max Havelaar, of de koffijveilingen der Nederlandsche handelsmaatschappij”.
In deze voorstelling worden koloniale misstanden in Nederlands Indië op vertellende en beeldende wijze gespeeld. De voorstelling wordt ingeleid door drie vertellers die het publiek een waargebeurd verhaal willen vertellen. De drie vertellers transformeren gedurende de voorstelling naar alle personages uit het boek. We maken onder andere kennis met Batavus Droogstoppel, de Regent van Lebak, Saïdja en Adinda en natuurlijk ook met Max Havelaar zelf.
Tijdens de voorstelling zult u te maken krijgen met onderwerpen als afpersing, uitbuiting, liefde, geld en macht. Ook zult u merken dat deze onderwerpen nog erg actueel zijn.
Deze theaterproductie is een prachtig eerbeton aan één van Nederlands grootste schrijvers en is nu te zien in verschillende theaters in Nederland. De musical wordt gespeeld door studenten van de Nederlandse Musical Academie van ROC Rijn/IJssel in Arnhem.
De musical zal gespeeld worden in Theater Figi (in de grote zaal) op vrijdag 1 oktober 2021. Er zijn twee voorstellingen. De eerste voorstelling is van 14.30 - 15.45 uur. De tweede voorstelling is van 19.30 - 20.45 uur. Na afloop van de voorstelling kunt u bij een stand van de Wereldwinkel nog wat Fairtrade producten kopen.
Voor de scholieren tot 18 jaar is de voorstelling gratis en voor volwassenen €10,00. Kaarten zijn online bij Figi te bestellen. Er kunnen 150 personen in de grote zaal.
Meer over de Wereldwinkel: Viering bij Wereldwinkel Zeist |
Meer over Multatuli: De waarde van de zichtbaarheid van ideeën |
Volgende column: Niet meer terug naar vinyl |