1 september 2018
tekst en foto: Arend Postma
In de aanloop naar een mogelijk derde debat van samenwerkende Zeister media valt het woord citymarketing. Uit mijn schooltijd herinner ik mij van het vak marketing de 4 P’s (Plaats, Product, Promotie en Prijs) van de marketingmix. Een boeiende mix want als je ze samenvoegt dan weet je wel waar het over gaat.
Eén van de drieëntwintig definities van marketing is: de menselijke activiteit gericht op het bevredigen van behoeften door middel van ruil. Vrij vertaald: de producent maakt waar de consument om vraagt. In de loop van de tijd zijn de rollen wel een beetje omgedraaid en bepaalt de producent waar de consument behoefte aan heeft.
De ‘P’ van Plaats gaat in dit geval over Zeist, om precies te zijn het centrum van Zeist.
De ‘P’ van Product betreft in dit geval ook het centrum van Zeist en daar zal het debat ook over gaan.
De grote vraag is in dit geval: biedt de producent (het centrum van Zeist) waar de consument om vraagt of creëert het een behoefte bij de consument? Om deze tegenstrijdigheid te doorgronden is een holistische benadering noodzakelijk.
Het centrum van Zeist is momenteel als een winkelstraat in Ermelo of Heemskerk en daarmee trek je geen bezoekers uit Amersfoort, Utrecht of een nóg wijdere omgeving. En dat lukt je ook niet met een braderie, een Shanty-festival of een lingerie show met anorexia modellen, hooguit met elk weekend een koningsdag want daar is Zeist heel goed in.
Sommige steden en dorpen zoeken hun heil in het verleden. Ze graaien het industriële erfgoed binnen hun grenzen en alle leegstaande kerken bijelkaar om een aansprekend, beeldend verhaal te maken waardoor het centrum een gezicht krijgt. Ook armoede en wantoestanden in de volksbuurten van weleer kunnen een inspirerende bijdrage leveren aan dit totaalbeeld.
Wat dat betreft moet Zeist het met Slot Zeist, de Hernhutters en de verdwenen zilverindustrie doen want er is te veel verleden gesloopt in de vorm van imponerende herenhuizen, onopvallende stegen en woonbuurten in het centrum. Daarvoor zijn dure appartementengebouwen in de plaats gekomen en is het hart voor altijd versteend.
Zeist moet zichzelf weer uitvinden. Misschien dat er in het centrum nog ergens een nieuwe straat aangelegd kan worden waar alleen maar ‘stenen’ winkels van webgiganten als Coolblue, Amazon, Bol.com, Alibaba enzovoort gevestigd worden. Het zou die straat en het centrum van Zeist in één keer tot de hottest spot van Nederland maken.
De ‘P’ van Promotie en om in marketingtermen te blijven, een USP (Unique Selling Point). Dat USP is het rijke en welvarende Zeist, maar daar moet nog wel aan gesleuteld worden want Zeist is dan wel de grootste ‘dure‘ stad van Nederland maar het bijbehorende beeld lijkt uit het centrum weggejaagd. Want ik kan mij niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een Bently of een Rolls over de Hogeweg of de Slotlaan heb zien glijden.
De ‘P’ van Prijs, en het mes kan aan meerdere kanten snijden. Als het allemaal niet lukt om voldoende bezoekers uit de wijde omgeving naar Zeist te trekken, dan zal het centrum het met zijn eigen bewoners moeten doen. Goede basisvoorzieningen, voldoende winkels en spannende cultuur zijn voorwaarden voor een aantrekkelijk en leefbaar centrum, maar dan moet er wel massa zijn in de vorm van voldoende bewoners.
Daarvoor biedt de lucht nog voldoende ruimte om tot aan de hemel te bouwen en desnoods nóg hoger. Bijkomend voordeel: veel nieuwe betaalbare woningen en dat is dan de hoofdprijs.
City marketing en de stenen webwinkels
Er staan verschillende onwaarheden in het artikel. Zeist is geen dure stad. Op de eerste plaats is Zeist een dorp (heeft geen stadsrechten) met zijn kernen en is het ook geen dure gemeente. De gemeentelijke belastingen in Zeist zijn in vergelijking met vele andere gemeenten in Nederland redelijk. Zeist heeft ook een prachtige omgeving met veel groen en bossen. Het centrum kan inderdaad een betere uitstraling krijgen, maar dan moet men wel mensen met kennis van zaken op dit project zetten en ook naar de inwoners luisteren en niet personen met arrogantie dit laten uitvoeren.
City marketing en de stenen webwinkels
Ben het helemaal met Balerina eens
Maar er is meer. De lokale politici zouden eens kritisch achterom moeten kijken en zich af gaan vragen of het gevoerde beleid de afgelopen 50 jaar beginnende met het Kernplan 67 wel zo goed is geweest.
Architectuur werd het ondergeschoven kindje, de monotone bouwblokken zullen nooit aantrekkelijk worden om tussen door te lopen daar helpt een kinderlijk beeld van een man met een hondje van 4 meter hoog ook niet bij