Overslaan en naar de inhoud gaan

Maltha studiecoaching trots op haar 40-jarig bestaan!

25 maart 2022

25 maart 2022

Willem Maltha, oprichter en directeur van de Maltha groep, viert met zijn collega’s en leerlingen het 40 jarig jubileum van Maltha studiecoaching. Willem Maltha pleit met zijn team voor verandering van mindset en het bewerkstelligen van persoonlijke groei bij elke leerling. Hoe ze dit bij Maltha studiecoaching aanpakken en voor elkaar krijgen? Een gesprek met Willem over zijn passie en studiereis van de afgelopen 40 jaar.

Ten eerste van harte gefeliciteerd met het jubileum. 40 jaar is een lange tijd, voelt dat ook zo?
Dank je wel, we zijn met zijn allen heel trots! Nee, ik heb helemaal niet het gevoel dat wij dit al 40 jaar doen bij Maltha studiecoaching. Aangezien je met jongeren bezig bent voelt het nog niet als lang. De jeugd houd je jong en scherp. Dat is het voordeel met het werken met jongeren. Je blijft dicht en nauw betrokken bij de maatschappij en alle veranderingen die zich daarin voordoen.

We zijn heel benieuwd hoe het op 1 april 1982 is begonnen en van waaruit uw idee voor een studiebegeleidingsinstituut is ontstaan.
Van huis uit ben ik bedrijfskundige. Ik heb alleen altijd al gevonden dat het onderwijs maar één deel van het leren belichtte, namelijk het cognitieve stuk. Ja, dat is een fundament, maar er komt in het leven veel meer bij kijken. Een groot deel van de ontwikkeling van het leren bij de jonge mens blijft in het onderwijs onbelicht. Dat snap ik goed, schoolorganisaties en docenten hebben andere taken en ze zijn hier niet voor opgeleid. Leren bestaat niet alleen uit cognitie, maar ook uit vaardigheden, methodes, een andere kijk op dingen, vragen stellen, verbazen, anders willen weten, eigen meningen vormen, luisteren, je mening laten groeien. Leren is dus veel breder. Wij willen bij de leerlingen verandering van hun mindset creëren.

Je bent Maltha studiecoaching dus begonnen vanuit je passie?
Ja, ik zag gewoon dat het beter en anders kon en dat er een heel belangrijk deel bleef liggen. De focus ligt veelal bij het cognitief leren en niet de weg er naar toe, die net zo belangrijk is. 

Kunt u ons meenemen in de reis door de jaren heen. Zijn er in de loop van de tijd dingen zichtbaar veranderd, bijvoorbeeld in het onderwijs of in de maatschappij in zijn geheel?
Ik heb zeker vele veranderingen gezien door de jaren heen. Het onderwijs is veranderd en vraagt een grote zelfstandigheid van de leerlingen. Daar komt bij dat onze maatschappij steeds meer prestatiegericht en complexer is geworden. Vroeger was dit ook al wel zo, maar het is wel wat intenser geworden. De maatschappij zelf gaat snel vooruit en iedereen moet maar meekomen. Niet iedereen kan daar direct aan voldoen. Wij vinden het daarom belangrijk dat de focus ligt bij meer dan alleen het cijfermatige gedeelte en het cognitieve stuk. De behoefte van de leerling is trouwens door de jaren heen hetzelfde gebleven. Onze werkwijze bij Maltha studiecoaching in basale zin ook. Wij weten als geen ander dat de reis soms belangrijker is dan het uiteindelijke cijfer.

En wij weten al 40 jaar dat het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerling een groter effect heeft op de lange termijn dan alleen die 8 op het rapport. We willen dat jongeren leren hun vermogens zo goed mogelijk te kunnen gebruiken en leren in te zetten. Niet alleen nu, maar ook als ze gaan studeren en later aan het maatschappelijk verkeer gaan deelnemen.

Maltha wordt vaak in de volksmond als een huiswerkinstituut bestempeld. Wat vindt u daarvan?
Vanaf het begin af aan hebben we al een andere insteek. Het huiswerk en het onderwijs in het algemeen is voor ons een kapstok. Wij willen meer en pakken de brede ontwikkeling van de jonge mensen op in het leren leren, oftewel het leren studeren voor nu en later (dit is trouwens een oude slogan van ons). Die insteek hebben we altijd gehad. Wij doen veel meer dan het geven van huiswerkbegeleiding. Wij hebben enorm deskundige en breed opgeleide mensen in dienst die gespecialiseerd zijn in leerproblemen.

Vroeger waren we de enige, nu zijn er zo’n 600 instituten en die bepalen het gezicht. Wij zijn echt anders. Dit willen we ook en het is voor ons een bewuste keuze. We werken heel intensief, op maat en willen echt iets bewerkstelligen en op een natuurlijke wijze veranderen bij de jonge mens. Daarnaast hebben we onze eigen Orthopedagogische praktijk voor diagnostiek en behandeling en ontwikkelen we al jaren diverse producten op het gebied van vaardigheden op het educatieve vlak. Huiswerkbegeleiding is maar één klein onderdeel en één vorm van begeleiding die we aanbieden.

Zijn er dingen die u, met de gegevens van nu, anders zou hebben gedaan in de afgelopen 40 jaar?
Nee. Ik zou het niet weten. We hebben altijd gezorgd voor fijne deskundige en gepassioneerde mensen om ons heen. We hebben altijd begeleiding op maat geboden en gekozen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Dit hebben we elke dag nagestreefd in al zijn vormen. Ons doel is altijd geweest om jonge mensen tot hun volle bloei te laten komen op het gebied van kennisoverdracht.

Wanneer weten jullie bij Maltha studiecoaching of het doel van persoonlijke groei gehaald is?
Persoonlijke groei is een reis voor het leven. Op een bepaald moment in iemands leven komen wij in beeld en we laten ze ook weer los na een bepaald tijdsbestek. In relatief korte tijd proberen we essentiële dingen te veranderen. We leren jonge mensen anders kijken, zodat ze ook zelfredzaam verder kunnen, zowel in het onderwijs als gedurende hun verdere leven. Wel met een rugzak minder of met een nieuwe rugzak vol tools en vaardigheden. Op het moment dat leerlingen en hun ouders met een tevreden gevoel en vol zelfvertrouwen bij ons stoppen of als we oud leerlingen weer terugzien en horen hoe het ze vergaan is en wat ze terugkijkend op hun Maltha periode hebben geleerd, dan weet ik dat het goed zit.

Hoe gaat u dit jubileumjaar vieren?
Dit speciale jubileumjaar zullen wij samen met alle collega’s van de Maltha groep vieren en uiteraard ook met onze leerlingen en hun ouders. Het gehele jaar zullen we erbij stilstaan! Zo hebben we leuke evenementen voor onze leerlingen op de planning staan en zullen we met de collega’s ook uitgebreid stilstaan bij de afgelopen 40 jaar. Ook de ouders zullen we niet vergeten met leuke verrassingen. Al met al een feestjaar en een bijzonder jaar, waar we met z’n allen heel trots op zijn!

Op naar de volgende 40 jaar!
  

www.malthastudiecoaching.nl
info@malthastudiecoaching.nl
030-2293579
 

Bijdrage
Artikel

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.