1 oktober 2018
tekst: Ruud Vermaase
"Iemand zin in een herfstbiertje?” De barman pakt de lege glazen van de vorige bezoekers weg en haalt een doekje over de gebutste tafel. Ergernis! Een paar van mijn vrienden beginnen de kaart met speciaalbieren te bestuderen. Een ander vraagt om een advies. Getreuzel. Twee woorden negen letters (Duurt Lang) trommel ik met mijn vingers ongeduldig op tafel. Ik wil een vaasje bier. Normaal bier. En snel graag.
Uiteindelijk zijn de bestellingen geplaatst en deel ik maar meteen mijn ergernis. Een beetje feedback kan aan dit groepje geen kwaad. “Dat interessante gezeik over speciaal biertjes. Het nadeel is dat je dat niet kan doordrinken.” Alsof ze exclusieve rode wijn proeven, nippen ze aan hun speciaalbiertjes in fraaie bijbehorende glazen, terwijl ik mijn rechttoe rechtaan vaasje meteen tot over de helft leegdrink. “Geen fijnproever”, hoor ik ze denken.
Daar hebben ze gelijk in, wat mij op een anekdote brengt over speciaal biertjes tijdens mijn vakantie in de Ardennen.
“Jullie weten toch dat ik de inspiratiebron was voor die Leffe Blond reclame?” Voor de zekerheid schets ik de Tv-reclame waarin een man met zijn vingers langs zijn Lp’s gaat, de naald op het vinyl laat zakken en in het eindshot geniet van de muziek, eenzaam op zijn bank in een trendy appartement met een glas Leffe Blond.
De meesten kennen mijn verhaal en wachten op het vervolg. Dat ik model heb gestaan is overigens flink aangedikt. Als ik het vertel met die vriend erbij die bij het betreffende reclamebureau werkt, schudt hij zijn hoofd. Maar hij gunt mij mijn momentje.
In Dinant zitten A. en ik op een terras aan de Maas. Tropische temperatuur. Dorst. Aan het tafeltje naast mij zit een stoere man, althans hij heeft zijn lange donkere haren in een staartje, een woeste baard en armen als zuigerstangen. Hij drinkt donkerrood bier uit een Leffe glas . Om geen blunder te maken wijs ik de ober op het glas van de buurman en zeg dat ik dat ook wil hebben.
Het blijkt Leffe Ruby te zijn. Gloednieuw. Zoet. Lekker! De hele vakantie blijf ik het op terrasjes in de Ardennen bestellen, ervan overtuigd daarmee trendsettend te zijn.
Terug van vakantie kom ik toevallig die vriend weer tegen van dat reclamebureau.. Voor ik kan uitweiden over mijn nieuwe ontdekking, vertelt hij dat hij zojuist een commercial heeft afgerond voor een nieuwe smaakje bij Leffe. Ze hebben het afgelopen zomer getest in België. Een lekker zoet biertje, gericht op vrouwen: Leffe Ruby.
De ober komt langs en serveert een vers blad met louter speciale herfstbiertjes. En één vaasje met ‘gewoon’ bier…