8 augustus 2021
tekst en foto: Kirsten Vonk
Al tijden staat er een elektrische deelauto bij mij in de straat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel zag maar ik stond er verder niet bij stil. Totdat ik steeds meer Doldenaren erover hoorde praten. Ik werd nieuwsgierig; hoe werkt zoiets, hoe zit het met de beschikbaarheid, hoe ver kom je er mee, etc.
Ik zocht contact met een gebruiker. Een gebruiker van de deelauto wel te verstaan, namelijk Jan Berndsen (58) van de Hermelijnlaan in Den Dolder. Hij vertelde dat hij zijn leaseauto had ingeleverd bij zijn laatste werkgever. Dat was voor hem het moment om geen nieuwe auto te kopen maar over te stappen op de deelauto. Dat is nu 8 maanden geleden. De overstap valt hem erg mee omdat tijdens de corona-periode veel activiteiten online en vanuit huis plaats vinden. Als hij toch ergens naar toe moet dan pakt hij de trein en de vouwfiets. Tenzij zijn bestemming lastig met het OV te bereiken is, dan neemt hij de deelauto.
Een prangende vraag die ik had: Wat als je misgrijpt? “Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Mocht de dichtstbijzijnde auto niet beschikbaar zijn dan ga ik met de fiets naar een beschikbare auto in de buurt.”
Nog een prangende vraag: Is het een gedoe om een deelauto te reserveren en te rijden? “Welnee, het is de app installeren en de rest wijst zich vanzelf”, aldus Jan. Hij laat mij de werking van de app zien. Het ziet er inderdaad overzichtelijk en eenvoudig uit. Je krijgt de beschikbare deelauto’s bij jou in de buurt te zien en je geeft aan wanneer je de auto wilt gebruiken. “Met de app open je de auto, je hebt dus geen sleutel nodig. Je haalt vervolgens de stekker uit de oplader en je kunt rijden. Het enige waar je op moet letten is dat je telefoon opgeladen is.
Eerlijk is eerlijk, een eigen auto geeft je een gevoel van vrijheid. Maar een deelauto is binnen 30 seconden geboekt en een paar minuten later zit je er al in. Ook ’s nachts.”
Wat was je belangrijkste reden om over te stappen op de deelauto? “Vanwege de kosten, maar ook vanwege de sociale voorzieningen in het dorp. Als we de deelauto vaker gaan inzetten dan wordt het gebruik goedkoper en is het toegankelijk voor mensen die weinig geld hebben. En dan komt er misschien ook een 3e auto.
Ik vermoed dat veel mensen niet weten wat hun auto op jaarbasis kost. Dus de kosten voor wegenbelasting, verzekeringen, onderhoud en brandstof. Als je geld wilt besparen is het toch echt de moeite waard om die kosten af te zetten tegen de kosten van een deelauto. Op jaarbasis is je eigen auto namelijk duurder.”
De auto is elektrisch, hoe ver kom je met zo’n auto? “Je kunt er 200 km mee rijden. Op de plaats van bestemming zet ik hem altijd gelijk in de oplader zodat ie altijd opgeladen is. In de auto zit overigens een routeplanner die aangeeft waar en wanneer je kunt opladen. Langs snelwegen heb je bijvoorbeeld snelladers die de batterij in 30 minuten kunnen opladen.”
In Den Dolder hebben we 2 deelauto’s; op de Johannes Wierlaan en bij Tolhuislaan 91. Die van de Tolhuislaan wordt de helft vaker gebruikt dan op de Wierlaan, zegt Jan. Dus mensen in de omgeving van de Wierlaan; grijp je kans!
De organisatie van de deelauto’s is Samen Slim Rijden. Kijk op hun website voor de kosten, de deelauto’s in Zeist en andere informatie: https://samenslimrijden-zeist.nl/
Woensdag 15 september om 20 uur is er een online Duurzaam Café van Samen Duurzaam Zeist waarin dit initiatief centraal staat. Opgeven kan door een mail te sturen naar info@samenduurzaamzeist.nl.
Kirsten schreef eerder: In een moeilijke tijd met iets nieuws beginnen |
Meer over autodelen: Tientallen auto's verdwenen uit Zeist! |
Volgende bijdrage: Zing mee op woensdagochtend! |