De tien mythes van de Slotlaan

1 maart 2018
tekst: Ronald Camstra; foto: Vera Bekker

De Slotlaan is het hart van Zeist. Maar in plaats van een gezellig kloppend winkelhart te vormen, lijdt de Slotlaan aan een verkeersinfarct. Autovrij maken lijkt een logische keuze. Vrijwel alle andere grote gemeenten hebben al een autovrije binnenstad, waar je gezellig kunt winkelen in rust en schone lucht. In Zeist willen de meeste partijen er echter niet aan, alleen GroenLinks is al jaren voorstander. De meest logische oplossing wordt tot nu toe tegengehouden door tien hardnekkige mythes:

Mythe 1: Autoluw

De Slotlaan hoeft niet autovrij, zeggen sommigen, want hij is na de verbouwing al ‘autoluw’. Er is een ‘Shared Space’ concept gemaakt dat auto’s af moet remmen. Tot nu toe is hier weinig tot niets van terecht is gekomen, schrijven Rob van der Plas en enkele andere bewoners in een persbericht. “Er ligt nu een rechte weg voor automobilisten die daar gretig gebruik van maken. ‘Shared space’ is het idee van verkeersdeskundigen, de praktijk toont aan dat de gemiddelde automobilist hier zich niets van aantrekt. De wet van de sterkste gaat helaas hier op, de auto is koning en geeft vol gas, de voetganger is opgejaagd wild en de fietsers laveren tussen dubbel geparkeerde auto’s en lossende vrachtwagens”.

Mythe 2: Onaf

De verbouwing is nog niet klaar, zeggen sommigen, laten we wachten tot de zomer. Dan doelen ze op enkele plantvakken die nog ingeplant moeten worden. Maar die gaan de situatie voor voetgangers en fietsers natuurlijk niet verbeteren. Wachten heeft daarom weinig zin, en is gezien de gevaarlijke situatie zelfs onverstandig.

Mythe 3: Tegenstanders

Bewoners en ondernemers willen geen autovrij Slotlaan, zeggen sommigen. Maar dat klopt niet. En petitie werd door een ruime meerderheid van bewoners én ondernemers ondertekend. Een peiling vorige maand in Zeistermagazine leverde 72 procent stemmen vóór autovrij maken op. Uit het eerder genoemde persbericht: “Zolang er sprake is van een doorgaande weg, zal de Slotlaan een snelweg blijven en is het winkelend publiek is hiervan de dupe. Bovendien gaat het ten koste van de gezelligheid op de terrassen.”

Mythe 4: Onbereikbaar

Het centrum wordt onbereikbaar, zeggen sommigen. Maar het probleem is dat de meeste auto’s die daar nu rijden helemaal niet komen winkelen. Het is doorgaand verkeer. De auto’s maken het centrum juist minder goed bereikbaar. Winkelend publiek kan vanaf het noorden via de Antonlaan en vanaf het zuiden via de Hogeweg alle parkeergarages prima bereiken.

Mythe 5: Overlast

De omliggende wijken krijgen meer verkeer en daardoor meer overlast, zeggen sommigen. Kijk, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat het doorgaand verkeer naar doorgaande wegen gaat, zoals de Woudenbergseweg. Je moet dus een goed totaalplan maken voor het hele centrum. Met slim éénrichtingverkeer en hier en daar een paaltje kun je de rust voor de omliggende wijken goed borgen.

Myhte 6: Bevoorrading

De winkels kunnen niet meer bevoorraad worden, zeggen sommigen. Maar daar is iets op gevonden, want Zeist kan leren van vele gemeenten die ons voor gingen. ‘Venstertijden’ heet dat. Bevoorrading mag dan bijvoorbeeld tot 11 uur ’s-ochtends, als er toch nog niet veel klanten zijn.

Mythe 7: Bus

De Slotlaan kan niet autovrij, want waar blijft de bus dan, zeggen sommigen. Maar daarom heet het ook ‘autovrij’, niet ‘busvrij’. Vier bussen per uur, stapvoets, is wat anders dan één lange stroom auto’s. In Amersfoort zijn daar voorbeelden van. Of via de Antonlaan, dat is nadere uitwerking. Maar uiteraard blijft het centrum per bus bereikbaar.

Mythe 8: Geldverspilling

Het centrum is net al voor veel geld verbouwd, zeggen sommigen. Weggegooid geld? Nee hoor. De nieuwe inrichting heeft minder drempels en riggels, meer groene vlakken en is dus eigenlijk al ideaal ingericht als voetgangersgebied. Dat hoeft niet over.

Mythe 9: Ongezellig

Zonder auto’s wordt de Slotlaan maar een saaie boel, zeggen sommigen. Een windgat als Belcourt, uitgestorven. Een oase, zei iemand. Maar de uitdrukking “een oase van rust” is niet negatief bedoeld. Wat is er nou eigenlijk gezellig aan rijdende auto’s? Dan liever wat rustiger. Daarbij, op de autoloze dagen die er nu al zijn, zoals de intocht van Sinterklaas, de modeshow, het moonlightshoppen, dan is het er verre van rustig. Dan lééft de Slotlaan even, verlost van het blik fleurt ze op. Op een autovrije Slotlaan passen meer bankjes, meer activiteiten, meer gezelligheid.

Mythe 10: Failliet

Ondernemers gaan failliet, zeggen sommigen. Wel vreemd dan dat in andere binnensteden juist de ondernemers in de autovrije straten het meest floreren en de meeste omzet draaien. Daar snappen ze al wel dat het bij winkelen vooral gaat om beleving: winkelen moet gezellig zijn. Alleen dan win je de slag met online winkelen Lekker slenteren, terrasje pakken. Hoe langer de klanten in het centrum blijven hangen, hoe hoger de omzet van de ondernemers.

Tot zover de mythes. De Slotlaan krijgt in de verkiezingscampagne veel aandacht. Begint het tij te kantelen? Krijgt Zeist na de verkiezingen eindelijk haar gezellige centrum? Zeist verdient het!
 

Comments

Een vraag nav Twee stellingen van Ronald Camstra:
=Vrijwel alle andere grote gemeenten hebben al een autovrije binnenstad
=Ondernemers gaan failliet, zeggen sommigen. Wel vreemd dan dat in andere binnensteden juist de ondernemers in de autovrije straten het meest floreren en de meeste omzet draaien.

Welke van navolgende gemeenten heeft een 21 meter brede,600 m lange, autovrije, gezellige, voor de winkeliers succesvolle hoofdwinkelstraat?

naam gemeente aantal inwoners

Middelburg 47754
Terneuzen 54689
Hoogeveen 54695
Doetinchem 56418
Den Helder 56707
Roermond 56937
Nieuwegein 60997
Zeist 61233
Katwijk 62799
Veenendaal 63022
Capelle a/d Ijssel 66166
Bergen op Zoom 66319
Assen 67153
Vlaardingen 70863
Gouda 70981
Hoorn 71567
Spijkenisse 72499
Almelo 72519
Alphen a/d Rijn 72594
Leidschendam/Voorburg 72962
Lelystad 76081

Ok Zeist heeft deels al een autovrij Centrum:

de Oude Markt,
De Nieuwe Markt,
De Voorheuvel
Het Belcour

Of zijn we dat vergeten?

Ook in de lijst van steden hierboven zijn straten waar nog steeds auto's rijden. Noem die dan ook voor de volledigheid.

Net als op de belangrijkste Winkelstraat van Milaan.

El courso de Buenos Aires..

Vandaag in De Telegraaf:
Alarm winkeliers over partijprogramma’s

Lokale politiek verjaagt auto’s
Leidschendam - Detailhandel Nederland vreest aantasting van de binnensteden. De lokale economie zal volgens de ondernemersclub ernstig te lijden hebben onder de plannen van de plaatselijke politieke partijen die autoluwe of zelfs helemaal autovrije stadscentra willen.

Hallo Robert,
Dat artikel in de Telegraaf gaat over een autovrij gemaakt centrum en dat is in Zeist nu juist niet aan de orde! De auto kan nog steeds bij de vele parkeergarages in het centrum komen, op letterlijk een steenworp van de winkels. Net als in Amersfoort bijvoorbeeld waar je onder het gemeentehuis parkeert en gezellig de autovrije zone inwandelt. De in het artikel geuite vrees geldt dus niet in Zeist.

Goedemorgen Roel, Dank voor je reactie. Je geeft echter in mijn ogen een te beperkte uitleg aan de zorgen die Van Woerkom namens Detailhandel Nederland uit. Met de uitspraak "het geheel weren" breekt hij een lans voor het blijvend makkelijk bereiken, het makkelijk parkeren en het makkelijk weer wegrijden van winkels in stadscentra, ook voor auto's:

Het geheel weren van auto’s uit binnensteden zal ‘desastreuze gevolgen’ hebben voor consumenten en de plaatselijke detailhandel. Daarvoor waarschuwt Detailhandel Nederland na een analyse van de partijprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgende maand.

Een op de vier politieke partijen wil het stadscentrum autoluw of helemaal autovrij maken, stelt de brancheorganisatie. Hoewel Detailhandel Nederland duurzaamheid en schone steden ‘belangrijke thema’s’ noemt, zou een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s grote schade aanrichten. Naast winkeliers zouden ook consumenten de dupe zijn, omdat zij zich niet meer welkom voelen in de stad. “Klanten willen aan het eind van een dag winkelen met een goed gevoel naar huis gaan”, aldus voorzitter Guido van Woerkom.

De Telegraaf Stelling van de Dag zaterdag 3 maart:
Autoluwe binnenstad moet worden gestimuleerd
Eens 26%
weet niet/geen mening 2%
Oneens 72%

Wat is het antwoord van de partijen op het voorstel om de Slotlaan autovrij te maken? Dan hoeft het busstation ook niet opengesteld te worden als snelweg door ons mooie centrum. Wie wil zich nog profileren, en hiermee stemmen winnen voor de Gemeenteraad? Ruim baan voor fietsers en voetgangers. Parkeren kan in garages aan de rand van het centrum... Benieuwd naar de partijstandpunten van VVD, D66, CDA, SP en GroenLinks. Waarom wordt dit onderwerp doodgezwegen in de officiële partijstandpunten? Waarom stemde de Raadsleden unaniem mee met College, burgemeester, en wethouders Fluitman en Luca? Eenheidsworst? Laat je stem horen!

Beste Bart, je vraagt naar het partijstandpunt van GroenLinks met betrekking tot de Slotlaan. Wel, de autovrije Slotlaan is nu juist het standpunt van GroenLinks. En ja, met een autovrije Slotlaan hoeven er inderdaad geen auto’s worden toegelaten op het busstation.

Helder verhaal, Ronald, ik ben "om". Nu nog de minderheid, volgens mythe 3, van de winkeliers.

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.