Skip to main content

Weet waar je koopt….

1 april 2016

tekst: Fons Pennings




Weet waar je koopt – Hart voor Zeist. Het was boekhandel Kramer en van Doorn die als eerste de consumenten duidelijk probeerde te maken dat zij degenen zijn die uiteindelijk bepalen of lokale winkels toekomst hebben. Met Wees loyaal, koop lokaal en Koop, bewust lokaal en Support your community, shop local vindt dit initiatief overal navolging.



Iedereen begrijpt dat het gemakkelijk is om ’s avonds op de iPad spullen online te kopen, maar iedereen vindt het ook jammer dat er winkels verdwijnen. Als je ernaar vraagt, zien veel consumenten graag als de leeggekomen winkels worden gevuld door veel ‘leuke kleine boetiekjes’ en speciaalzaken. En daar zit ‘m de kneep. Als we willen dat Zeist een leuk centrum heeft, moeten we met z’n allen zorgen dat de winkels voldoende omzet hebben om levensvatbaar te blijven.



Maar wat doen we in de praktijk? Kopen wij een boek bij Bol.com of bij de lokale boekhandel?

De boekenmarkt is interessant bij de overweging om online of lokaal te kopen, omdat boeken een vastgestelde prijs hebben. Dat betekent dat hetzelfde boek bij een grote webshop of via de lokale boekhandel evenveel kost en tegen dezelfde voorwaarden wordt geleverd. Dat boek via bol.com of de boekhandel komt in beide gevallen uit hetzelfde magazijn van de centrale boekhandel, wordt opgestuurd tegen dezelfde kosten en de levering gaat even snel. Voordeel van de boekhandel is dat je daar kunt ophalen als je dat beter uitkomt.

Dus wat let je: klik eerst even op de site van je favoriete boekwinkel en zoek dan het boek wat je wilt hebben in plaats van zoeken via google waardoor je geheid bij een grote webshop uitkomt.



De toekomst van het centrum ligt niet meer in handen van de winkeliers of de overheid alleen, maar bij ons allemaal. Ja, natuurlijk kan de overheid een belangrijke bijdrage leveren door het verblijf in het centrum aangenamer te maken door herinrichting en beïnvloeding van de winkelleegstand.

Natuurlijk is het aan de winkeliers om te zorgen dat het leuk is om naar de winkel te gaan. ‘Veranderend koopgedrag’, zo noemen de deskundigen de verschuiving van de consument naar online kopen, maar veranderend koopgedrag is meer. De consument neemt geen genoegen meer met een winkel waar je niet meer service krijgt dan afrekenen bij de kassa. Deskundig advies en service, zoals thuisbezorgen van aankopen, worden voor de koper steeds meer vanzelfsprekend. Op dat vlak is er in de winkels nog veel te winnen.

Onder aan de streep valt en staat de toekomst van een winkelcentrum bij de opzet die de winkelier kan maken. En daarin hebben wij, de consumenten, een sleutelpositie.

 

Henk van Leeuwen (not verified)

Vroeger gebeurde alles in de buurt. Melkhandel - losse melk halen - bier en lemonade ook. Ook kwam de melkboer en de bakker en de groeten aan de deur. Enfin we weten het nog allemaal. Buurt winkels en 'loyalty' - maandboekje opschrijven - alles vers toch! Ok buurt café - en instuifcentrum voor teenagers - zelfs buurtkerk - en natuurlijk buurtschool - WE moeten en we kunnen volgens mij gedeeltelijk terug naar deze voorzieningen - we hebben het nog wel maar het moet bevordered en bemoedigd worden - ook heel goed voor oudere mensen.

Henk van Leeuwen (geboren en getogen in Zeist, nu woonachtig in Australië)

Thu, 05/19/2016 - 04:15 Permalink

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.