Fietsen

1 juli 2019
tekst: Marcel Leenders; foto: Mel Boas

Nog niet zolang geleden werd hier in het centrum van Zeist een protestdemonstratie georganiseerd door een groep inwoners die het niet normaal vinden dat je niet meer overal met je auto dwars door Zeist kunt rijden. En over een van die deelnemers aan die demonstratie gaat dit verhaal.

Hij heet Philip, is een heel aardige vent, een fijne collega, die woont op de Krugerlaan. Zijn probleem was dat hij niet meer met zijn auto dwars door dat centrum kon, maar “verschrikkelijk” moest omrijden, zoals hij zich uitdrukte. Daardoor tijd tekort kwam om zijn dochter met de auto naar school te brengen. Alles bij elkaar reden genoeg om op zijn vrije dag mee te lopen met de protestdemonstratie en luidkeels te roepen en te zingen: “ZEIST IS DE WEG KWIJT, ZEIST IS DE WEG KWIJT”, want dat was de slogan en tekst van het centrumprotest. Maar deze strofe zong hij zo fanatiek mee dat de woorden zich hardnekkig nestelden in zijn voorste hersenschors. Want de maandag daarop lagen die zinnen nog steeds op zijn lippen. Zong hij zelfs op het toilet, tijdens de stoelgang uit volle borst: “ZEIST IS DE WEG KWIJT, ZEIST IS DE WEG KWIJT”. 

Ik was het zat, maakte mij ook zorgen om hem. Begon hijzelf nu de weg kwijt te raken? Dus ik zei hem dat er een apparaat bestond, dat wellicht een einde zou kunnen maken aan zijn probleem. Een unieke uitvinding genaamd “de fiets” met een rechtstreekse verbinding met niet alleen zijn werk, maar ook met de school van zijn dochter. En dat zijn dochter later, wanneer ze eenmaal groot was waarschijnlijk met meer plezier zou terug kijken op die leuke ritjes naar haar school, achterop de oude fiets van haar vader, in plaats van die riemen, airco en beslotenheid van zijn auto. Zelfs door weer en wind.

En toen was ie eindelijk stil.  

 
Volgende column: De waarde van vakantie
 

Column: 

Comments

Ik heb sterk de indruk dat er weinig tot helemaal geen onderzoek is gedaan alvorens bepaalde maatregelen te nemen. Welk probleem is er bijvoorbeeld opgelost door de Korte Steijnlaan af te sluiten voor autoverkeer richting Slotlaan? Er is daardoor wel een probleem ontstaan, i.c. een niet te vermijden kolossale omweg voor wie vanaf de Steijnlaan en Antonlaan naar de Stationslaan en aangrenzende gebieden wil. En welk genie heeft bedacht dat op een gedeelte van de Lorentzlaan voortaan slechts één rijrichting is toegestaan? Was de verkeersdrukte daar zodanig dat deze ingreep absoluut noodzakelijk was? Hetzelfde geldt voor nog enkele straten aansluitend op de rotonde bij de busstation. Als vrijwel dagelijks bezoeker van de Koffietafel aan de Hogeweg ervaar ik keer op keer hoe ondoordacht de herbestrating daar is. Talloze voetgangers gebruiken het fietspad als trottoir, vele fietsers zien het voetgangersdomein aan voor een in twee richtingen te gebruiken fietspad, ook tussen het terras en de in/uitgang van de Koffietafel waar regelmatig kleine kinderen heen en weer scharrelen. Hoe leer je dat jonge volkje dat ze op de stoep moeten blijven als het enige verschil tussen stoep en fietspad de kleur van de bestrating is? Een ouderwetse stoeprand zou daarvoor wel zo handig zijn, terwijl daarmee ook een drempeltje opgeworpen zou kunnen worden voor die horde fietsers die de aansluiting Hogeweg-Slotlaan niet over het fietspad nemen maar over de stoep. Het is mij niet bekend of de gemeente Zeist al die ongein zelf heeft bedacht, of daarvoor externe expertise heeft gezocht, maar zeker in functioneel opzicht is hier sprake van een wanprestatie. Als laatste punt wil ik nog noemen het opheffen van de verbinding van alle zijstraten van de Slotlaan met de Slotlaan, althans voor auto's. Ooit zag ik een ambulance die vanaf de Weeshuislaan naar de Slotlaan wilde gaan. Pech gehad dus, zeker als spoed geboden is.

Ik ben het volledig met je eens Leon. Wat begonnen is met het creëren van een loksluis van Slotlaan naar Belcour ( met bevordering van de verkoopmogelijkheden van de appartementen op het Stinkensterrein) is geeindigd in een ondoordacht verkeerscirculatieplan. Gevoed door de wens van GroenLinks om uiteindelijk te komen tot een autovrije Slotlaan.
Niemand weet meer wie wat bedacht heeft, doel en samenhang ontbreken volledig.

Mooi verhalend verhaal. Zo is t maar net! Ga fietsen!

Eureka! Wat een geweldig idee! Dat Philip daar zelf nog niet op gekomen was om op de fiets te stappen. Bedankt voor de tip! Echt, ik stoor me mateloos aan de teneur van dit artikeltje en de simplificatie van een probleem wat wel degelijk bestaat voor veel mensen.

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.