Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe toegankelijk en gastvrij is Zeist?

31 oktober 2018

1 november 2018
tekst: Gerrit van de Berkt; foto’s: Ans Pereboom

In de week van de toegankelijkheid zijn in 27 gemeenten mensen op pad gegaan, rijdend en rollend en met blinde geleide stok, om de toegankelijkheid van hun gemeente te beoordelen. De gemeente Zeist heeft de primeur van gemeente waar de allereerste landelijke Ongehinderd testdag van start ging. Het motto van de week van de toegankelijkheid is ‘Lekker vrij! Doen wat je zelf wilt’.

Wat is Ongehinderd?
Ongehinderd is een onderneming die zich inzet voor een toegankelijker Nederland. Mede opgericht door BNN Bikkel Gerard de Nooij die op zijn 23ste door een motorongeval een dwarslaesie opliep. Na zijn revalidatie ervaart hij letterlijk welke drempels er in het alledaagse leven zijn nu hij gebruik maakt van een rolstoel. Hij besluit niet bij de pakken neer te gaan zitten en richt Ongehinderd op. (https://youtu.be/-ZPLGBsRxGA)

Ongehinderd heeft een app en website waarmee mensen met een lichamelijke beperking altijd en overal inzicht krijgen in de toegankelijkheid van publieke locaties. Dat is een belangrijk middel voor mensen met een lichamelijke beperking als zij bijvoorbeeld een voor hen onbekende stad of dorp willen bezoeken.

Laura Hoogstraten, wethouder Zeist, opent de landelijke testdag van Ongehinderd

Naar aanleiding van de week van de Toegankelijkheid heeft Gerrit een gedicht geschreven.

Hoe toegankelijk
Is jouw geliefde plek
Waar je samen
Beperkt mag zijn

Onder dat motto ging Gerrit van de Berkt, VN ambassadeur voor inclusie, op stap in Zeist tijdens de landelijke testdag van Ongehinderd op 3 oktober. Hij kreeg daarbij assistentie van Ans Pereboom, gemeenteraadslid van Zeist. Hieronder zijn verhaal.

“Behalve mijn bezoek aan drie horeca gelegenheden, heb ik gekeken hoe scootmobiel vriendelijk het winkelgebied van Zeist is.

Het eerste café waar we heen gingen was de Heren van Zeist. Als ik door de Slotlaan rijd, lijkt dit een café niet zo toegankelijk. Ik wilde dit wel eens uittesten. Ik ben in mijn scootmobiel naar de Heren van Zeist gereden. Daar heb ik een gesprek met een medewerker en een staflid gehad.

Dan blijkt pas dat de toegankelijkheid niet iets is wat alleen aan de buitenkant zichtbaar is, maar dat toegankelijkheid ook een sociaal hart heeft. Ik vroeg waar ik mijn scootmobiel mag stallen als ik op het terras wil eten of binnen wil zitten. De heren zijn heel behulpzaam en wezen mij direct een plaats tussen beide panden in. Er zijn plekken waar rolstoelen eventueel het pand binnen kunnen gaan, als ze moeilijk over het trapje bij de ingang gedragen kunnen worden. Job vertelde mij ook waarom hij zo sociaal open staat voor mensen met een beperking, hij heeft het van dichtbij meegemaakt hoe belangrijk inclusie is. Het is een monumentaal pand en er mag aan de buitenkant niets veranderd worden. Ondanks de moeilijkheden die een pand met zich meebrengt heeft hij het damestoilet aangepast voor mindervaliden.

De tweede horeca gelegenheid was Stan&CO. Het personeel is sociaal zeer toegankelijk. Het terras is via een hellingbaan prima bereikbaar. De deuren zijn breed genoeg om met rolstoel of scootmobiel naar binnen te rijden. Ze moeten wel open gehouden worden. Ik mocht met mijn scootmobiel naar binnen, het toilet is rolstoel toegankelijk, netjes en zeer ruim van opzet.  Het is makkelijk om met een rolstoel aan tafel te zitten. Het enige nadeel is het hoogteverschil tussen twee oude kantoorgedeeltes. Maar het personeel is zeer behulpzaam om dit afstapje te overbruggen. 

 Als derde café bezochten we Pandarve. Hier mocht ik met mijn scootmobiel naar binnen, maar het ging niet makkelijk doordat er een gordijn, om de koude buiten te houden, in de ingang hangt. Dit is voor mensen met een beperking het minst toegankelijke horecabedrijf van de drie, omdat de stoelen te dicht op elkaar staan en daardoor de toiletten waar geen enkele poging van aanpassingen zijn moeilijk bereikbaar voor minder validen.

Het verschil tussen de Heren van Zeist en Stan&CO is de mogelijkheden, die een horecagelegenheid heeft, wanneer een oud pand een metamorfose ondergaat. Toch kun je bij  Stan&Co zien dat ook in een bestaand pand veel aanpassingen mogelijk zijn voor een goede toegankelijkheid.“

Het was een prima testdag met heerlijke cappuccino’s en gastvrij personeel. Wil je weten hoe gastvrij en toegankelijk de gemeente Zeist is? Ga dan naar www.ongehinderd.nl of download de gratis app.
 

Bijdrage
Artikel

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.