29 juni 2024
tekst: Astrid Grootenhuis
Speelgoed bouwen en programmeren: dat doen de kinderen op de basisscholen Al Amana en Op Dreef met Club Zeist. “We willen van de kinderen geen ingenieurs maken, maar we willen wel dat ze weten hoe ze problemen kunnen oplossen met het gemak van een ingenieur. Daarmee zijn ze voorbereid op de uitdagingen van de 21ste eeuw.” Dit zegt Mustafa Şimşekler, workshopaanbieder en oprichter van Little Engineers Academy. Hicham Tihouna van Meander Omnium leert de kinderen tijdens zijn sportieve trainingen onder andere discipline en hoe je fit blijft.
Speelgoed programmeren
“Onze maatschappij verandert voortdurend. Hoe de toekomst eruitziet weten we niet. Wat we wel weten is dat onze kinderen met problemen te maken krijgen en daar moeten ze oplossingen voor vinden”, vertelt Mustafa. “Tijdens de workshop, waar elke keer zo’n 10 tot 20 kinderen aan meedoen, leren we de kinderen hoe ze op een praktische manier elk probleem kunnen oplossen. Dit doen ze door – binnen enkele weken – hun eigen speelgoed en robots te bouwen en te programmeren.”
De kinderen van beide scholen kunnen ook twee keer per week meedoen aan Ballie, een sportieve activiteit. Van Op Dreef doen altijd zo’n 15 tot 25 kinderen mee, van Al Almana zijn dat er 20 tot 30. “We doen conditie- en krachttraining en sluiten altijd af met toernooivoetbal. Dit doen we binnen – of bij goed weer – buiten”, vertelt trainer Hicham Tihouna.
Respect en technische vaardigheden
Dankzij de activiteiten kunnen kinderen zich ontwikkelen en hun talenten ontdekken. Hicham: “Ze leren tijdens mijn training wat belangrijk is: motivatie, discipline en respect naar elkaar toe. Er is aandacht voor conditie en kracht. Ook leer ik ze dat ze fit moeten zijn en blijven en dat ze gezond moeten eten.”
Ook bij de workshop van Mustafa gaat het om ontwikkelen en ontdekken: “Terwijl de kinderen creëren en spelen lossen ze problemen op én maken ze kennis met elektriciteit, elektronica, mechanica, hydraulica, technisch ontwerp en robotica. Ook ontwikkelen ze vaardigheden zoals creatief denken, logisch redeneren, probleemoplossende technieken en belangrijke technische vaardigheden zoals programmeren en mechanisch bouwen. En ze werken in teams: dat is weer goed voor hun sociale vaardigheden.” Wat Mustafa ook doet, is de kinderen observeren en hun talenten in kaart brengen. “De uitkomsten delen we binnenkort met hun ouders.” Hij licht alvast een tipje van de sluier op: “Wat het meest opvalt is dat kinderen tijdens de sessies snel vriendschappen sluiten en elkaar helpen.”
En wat vinden kinderen er zelf van? “De training doet hen goed”, zegt Hicham. “Je merkt dat ze het allemaal geweldig vinden, ook dat Club Zeist dit voor hen organiseert.” Mustafa ziet dat de kinderen er plezier in hebben om dingen te leren. “En dat is precies wat we willen. Ze zijn vaak verrast en trots op wat ze hebben bereikt. Het geeft zelfvertrouwen en ze ontdekken dat er altijd een oplossing is voor elk probleem.”
Nieuwe uitdagingen
Hicham vindt Club Zeist een ‘prachtig en goed project’. Hij is ook blij met de andere partners binnen Club Zeist, zoals Sportief Zeist: “De onderlinge samenwerking is top en dat maakt het nog leuker.” Ook Mustafa benadrukt het belang van Club Zeist: “Projecten als deze slaan een brug tussen het onderwijs en buitenschoolse activiteiten.”
Hij legt uit: “De afgelopen vijftig jaar is de snelheid van computers een miljoen keer toegenomen, maar het onderwijssysteem is niet in hetzelfde tempo veranderd. Tegelijk zie je dat kinderen altijd op zoek zijn naar iets nieuws, zoals sociale media of gamen. Daarom zijn activiteiten als die van Club Zeist cruciaal: ze helpen kinderen zich aan te passen aan de nieuwe tijd en bieden hun – buiten school – nieuwe uitdagingen.”
Over Club Zeist
Club Zeist maakt kinderen enthousiast voor activiteiten die worden georganiseerd vanuit School en Omgeving (voorheen Rijke Schooldag). Dit is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs. Doel is om de activiteiten die er in de wijk en op scholen (po en vo) na schooltijd zijn verder te ontwikkelen en nieuwe activiteiten aan te bieden.
Er doen in Zeist vier scholen mee: de basisscholen Al Amana (Zeist-West), Op Dreef en De Wegwijzer (Zeist-Noord). Vanaf 1 augustus start Club Zeist op het Seyster College, een school voor praktijkonderwijs (Zeist-Noord). De organisaties die erbij betrokken zijn en/of activiteiten organiseren, zijn onder andere Sportief Zeist, MeanderOmnium en KunstenHuis Idea. Ook de gemeente is nauw betrokken. Meedoen aan de activiteiten is gratis.
Astrid schreef eerder: Scholen gaan toffe activiteiten na schooltijd aanbieden |
Meer over robots: First Tech Challenge op De Breul |
Volgende bericht: Slam Dunk Symphony |