1 december 2015
tekst: Fons Pennings, foto: Kees Linnenbank
’t Komt wel goed met het centrum van Zeist. Ik blijf erin geloven, maar waar komt dat optimisme toch vandaan? Er verdwijnen toch nog steeds winkels in Zeist? zeggen criticasters. Dat klopt, maar er komen ook steeds weer bedrijven voor terug en daaronder zijn vernieuwers, die mijn optimisme rechtvaardigen. Wat brengen die vernieuwers?
Winkels met echt goedkope artikelen doen het nog altijd goed. Action of Op=Op draaien goed. Aan de andere kant blijft er vraag naar hoge kwaliteit en goede service. Winkels in dit hoge segment houden zich ook prima staande, al moeten ze er hard voor werken. Damesmodewinkel Charm Luxery heeft een hele trouwe klantenkring, die terug blijft komen omdat ze bij de winkel een persoonlijke band opbouwen met de klanten. In een database weet het personeel precies welk soort kleding de klant eerder kocht, de kledingmaten en waarschijnlijk ook hoe de klant de koffie drinkt. Ze creëren een vijfsterrengevoel.
Het is het middensegment wat het meest last heeft van de verschuiving naar internetkopen. Waarom zou je voor een koptelefoon naar een winkel gaan als je die ook morgen thuis kunt laten bezorgen? Het is dat middensegment dat aan de bak moet. De tijd dat je van negen tot zes de winkel open hebt, wacht tot de mensen binnenkomen en ’s avonds de kas opmaakt is voorbij. Je moet er zelf voor zorgen dat de consument naar de winkel komt.
Ontbijt & Lunchroom Bij Mij heeft een antwoord. De zaak is niet meer dan vier meter breed en zit aan de schaduwzijde van de Slotlaan, maar als je de door de lunchroom loopt vind je achter een mooi zonnig terras…en een pop-up winkel! Buiten staat een bord, mensen lopen nieuwsgierig naar achteren voor de winkel en blijven uiteindelijk hangen in de lunchroom. Dat is slim. De zaak is niet de eerste in Zeist die de consument een combinatie van diensten aanbiedt.
Kijk maar eens bij Home of Hearts op de Steynlaan. Tien lifestyle en brocante winkeltjes in één pand; tien aparte winkels met een overeenkomstig thema en één centrale kassa. De eigenaren van die tien winkeltjes zijn er niet altijd, maar de verkoop gaat wel door. Een ideaal concept voor startende ondernemers.
Ook gerenommeerde winkels als Heger en van de Berg en De Nieuwe Boekerij verhuisden samen van de Steynlaan naar één pand aan de Voorheuvel. Klanten die voor kunstschilderartikelen van de ene zaak komen, lopen ook langs de boeken van de andere zaak en andersom. Ze zitten er nu een jaar en hebben allebei de omzet enorm zien groeien.
Samenwerken loont, dat blijkt maar weer. Het is die andere kijk op ondernemen die het centrum van Zeist er weer bovenop helpt. ’t Komt echt goed met het centrum van Zeist.