1 maart 2019
tekst: Fons Pennings, foto: Mel Boas
De inwoners zijn de beste ambassadeurs van Zeist. Ze wonen hier graag, vinden de omgeving mooi en zijn tevreden over de voorzieningen, zoals ziekenhuis, bibliotheek, winkelaanbod en recreatiemogelijkheden die Zeist biedt. Elke Zeistenaar, die zich daarvan bewust is en dat ook uitdraagt is de beste ambassadeur die Zeist zich kan wensen.
Kritisch
Toch gaat ’t mis. De verkeersverandering van eind januari kon rekenen op veel kritiek en een groep inwoners stak die kritiek niet onder stoelen of banken. De sociale media en met name de Facebookgroep Zeist werd overspoeld met kritisch commentaar, de media werden ingeschakeld en Zeist stond ineens regionaal en ook landelijk op de kaart. Het gedachtengoed “We willen niet omrijden” bezorgde Zeist in een week tijd het imago van een onneembare vesting.
Slachtofferhulp
Eind februari startte Slachtofferhulp Nederland een campagne tegen de kwetsende berichten op sociale media over verkeersongevallen, misdrijven en rampen. Als voorbeeld kwam een man aan het woord, die zijn broer had verloren door een verkeersongeluk. Reageerders hadden hun oordeel meteen klaar, “zal wel gedronken hebben”, “te hard gereden natuurlijk” enzovoorts. In werkelijkheid was de broer in slaap gevallen en daardoor tegen een boom gereden. Extra pijnlijk voor de familie omdat ze niet alleen moeten dealen met het verlies van hun geliefde, maar ook nog eens die golf van oordelen zonder kennis van zaken moeten verwerken.
Veel mensen zullen zich bij dit soort reacties afvragen of zo’n opmerking nou echt nodig is. Je kunt ook géén commentaar geven, of je medeleven aan de familie uiten.
Verzenden
Er is een parallel met de noodkreet van Slachtofferhulp Nederland en de sociale media van Zeist in februari. De kritiek om de nieuwe verkeerssituatie in Zeist werd zo heftig ingezet, dat Zeist een fikse imago-deuk heeft opgelopen. Als je alles leest, krijg je acuut behoefte om te verhuizen. Zeist lijkt echt de slechtste plaats om te wonen. Bij de mensen uit de omgeving van Zeist leeft het idee dat het bezoeken van het centrum zo ingewikkeld als een oerwoudexpeditie is geworden.
De imago schade is groot en er zal veel werk moeten worden verricht om die schade te herstellen. Wij Zeistenaren kunnen daarbij helpen met een beetje terughoudendheid met al die kritische commentaren. Je kunt je dus afvragen of je altijd meteen overal je mening moet ventileren via sociale media. Of zou je beter even kunnen wachten voor je op verzenden drukt?
Wij zijn Zeist
Het platform Wij zijn Zeist houdt zich bezig met gefilmde berichtgeving over Zeist waar je trots en blij van wordt. Naast abonneren op het YouTube-kanaal van Wij zijn Zeist of de facebookpagina liken, kun je bijdragen door suggesties te sturen over onderwerpen die passen in die gedachte. En uitdragen natuurlijk, want Zeist kan wel wat ambassadeurs gebruiken.
Wij zijn Zeist kun je vinden op:
Facebook: https://www.facebook.com/Wij-zijn-Zeist-542556249288494/
YouTube https://www.youtube.com/c/WIJZIJNZEIST
Website https://wijzijnzeist.nl
Volgende column: Dorst? Dat komt door de nachthemden