28 januari 2024
tekst: Femke van Brussel - Visser
Burgers en lokale politici kunnen op 1 februari tijdens een live-uitzending vragen stellen aan demissionair minister Harbers over de plannen voor een vierde aanvliegroute. Deze nieuwe route dreigt er te komen boven de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland, en zal voor grote overlast gaan zorgen. Bovendien faciliteren deze plannen een nog verdere groei van het vliegverkeer. Praat mee!
Ruim 60.000 handtekeningen tégen route
De live online uitzending is een vervolg op het gesprek dat Kerngroep Stop4deroute in september had met minister Harbers om de weerstand van de bevolking tegen de vierde aanvliegroute kenbaar te maken. Ruim 60.000 mensen hebben inmiddels de petitie getekend tegen de komst van de vierde route, die gepland wordt over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland. Daarnaast hebben 20 gemeenten én de provincie Utrecht hun zorgen geuit en zich expliciet uitgesproken tégen de route.
De vierde aanvliegroute is onderdeel van de luchtruimherziening van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die binnen enkele jaren wordt ingevoerd. Over de nieuwe route gaat circa 20 procent van alle dalende vluchten naar Schiphol vliegen. Dit zijn 130 vliegtuigen per dag, in aanvulling op de stijgende vliegtuigen die nu al over deze provincies vliegen. Het betekent continu zeer laag vliegende vliegtuigen met bijbehorende ernstige geluidsoverlast en uitstoot boven woonkernen en natuurgebieden.
Vierde route faciliteert groei vliegverkeer
Uit het milieueffectrapport, dat het ministerie heeft laten opstellen, blijkt dat de vierde route vooral de groei van de commerciële luchtvaart sector faciliteert: "Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de Luchtruimherziening in relatief grote mate bijdraagt aan het realiseren van capaciteit voor de groei van de luchtvaart, maar in mindere mate aan de in de Luchtvaartnota beoogde duurzaamheid en leefbaarheid."
Daarom moeten niet alleen mensen in de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland zich zorgen maken. Groei van het vliegverkeer – de Luchtvaartnota gaat uit van bijna een verdubbeling in 2050 – resulteert in meer hinder voor héél Nederland: meer geluidshinder, meer uitstoot van stikstof, fijnstof en andere kankerverwekkende stoffen en meer CO2-uitstoot. Nu al hebben bijna 1 miljoen burgers onder huidige aanvliegroutes ernstige geluidshinder en slaapverstoring, veroorzaakt door deze commerciële sector.
Leefbaarheid belangrijker dan groei
Goede nachtrust en een leefbare omgeving moeten bereikbaar zijn voor iedereen. Die worden vooral aangetast door de 8 procent veelvliegers en de 37 procent overstappers op Schiphol. Krimp van het vliegverkeer is de enige manier om Nederland leefbaar te houden. Niet alleen nu, maar ook voor de toekomstige generaties. Daarom roept de Kerngroep Stop4deroute demissionair minister Harbers en straks de nieuwe minister op om af te zien van de plannen voor de vierde aanvliegroute èn aan te sturen op forse krimp van het vliegverkeer. Dit doet recht aan het geluid uit de samenleving. Daarnaast roept ze op om snel strengere wettelijke grenzen en normen te stellen voor hinder en uitstoot, met gezondheid, milieu en klimaat als uitgangspunten.
De live-uitzending met demissionair minister Harbers is op donderdag 1 februari van 12.45 tot 13.30 uur. Burgers en lokale politici kunnen zich tot en met dinsdag 30 januari aanmelden via www.stop4deroute.nl/harbers. De kerngroep zal in de uitzending namens de achterban vragen stellen aan de minister. Kijkers kunnen hun vragen stellen via de chat.
Meer over de plannen: Stop de 4e route! |
René kijkt er anders tegenaan: Verwend Midden Nederland: de 4e aanvliegroute |
Volgende artikel: meRecovery inloophuis geopend |