1 juli 2018
tekst: Steven Spaargaren, foto: Asta Diepen Stöpler
De gemeente investeert flink in het hart van Zeist. De Slotlaan is aangepakt. Er is een leegloop van winkels aan de gang en die moet gestopt worden. Er verdwijnen en starten nieuwe winkels. Waarom beginnen ondernemers een nieuwe zaak? Zoals de boekhandel Kramer & Van Doorn die onlangs een nieuwe zaak midden op de Slotlaan opende. Zij verlieten de 1e Hogeweg vanwege het vertrek van V&D. Het is een genoegen om daar binnen te zijn. Hebben deze winkels met beleving toekomst?
Op Zeistermagazine.nl was in juni de stelling van de maand: Alleen winkels met ‘beleving’ zullen overleven in het hart van Zeist. Wat blijkt uit deze peiling? Zo’n 56% van de lezers is het daar mee eens, terwijl 44% dat niet is. De meningen van de lezers zijn verdeeld: een goede stelling kennelijk. We zullen zelf een grens moeten trekken. Wat stelt die beleving bij de winkels voor?
Ik zag enige tijd geleden een artikel in de Nieuwsbode (van 18 april 2018) met als kop: Gezelligheid en openbare toiletten. Het gaat over een onderzoek naar de toekomst van de winkels in het centrum. Mijn aandacht is gelijk getrokken door de foto: drie scholieren te weten Lisanne van der Heijen (18), Roos Ebersen (17) en Juliette Olgers (17). Zij zitten in de zesde klas van vwo van het Christelijk Lyceum in Zeist. Zij hebben hun profielwerkstuk over de toekomst van de fysieke winkels in hartje Zeist gedaan. De nieuwe generatie aan het woord!
De hoofvraag is: Hoe kan de leegloop van de winkels in de binnenstad van Zeist worden teruggedrongen? Dat lijkt mij de kern van de zaak. In december 2017 hielden zij een enquête
onder het winkelend publiek en een online-enquête die 370 reacties opleverden. Een duidelijke conclusie is dat het winkelaanbod niet aansluit op de vergrijzende bevolking. “Ouderen hebben behoefte aan boeken, accessoires, kleding, service en vriendelijk personeel. Tijd en aandacht voor de klanten wordt ook regelmatig genoemd”, aldus een van de onderzoekers.
Dat verbaast me niks van deze drie jongeren. Laten we de nieuwe generatie een kans geven. Zij komen tot aanbevelingen als: Lagere parkeertarieven, meer openbare toiletten, meer gezelligheid op Belcour. Zij zeggen dat het winkelaanbod onvoldoende aansluit op de plaatselijke bevolking. Het aanbod zal meer aangepast moeten worden aan de vergrijzende mensen.
Het gaat niet meer om het kopen van spullen en snel weg rijden. We zijn er niet met bypasses zoals op Belcour. Met kunstgrepen het hart verbouwen heeft geen zin. We moeten winkelen anders beoordelen.
Mensen willen vriendelijk geholpen worden. Als klanten willen ze service in de winkels. Mensen willen meer een beleving bij het winkelen. Het draait om gezelligheid bij het winkelen. Winkels met beleving hebben toekomst. Winkelen gekoppeld aan bijvoorbeeld op een terrasje zitten en iets drinken of eten. Zeist zal gezelliger moeten worden. Om te beginnen bij het hart van Zeist!
Centrum Zeist
Goed onderzoek van deze leerlingen! Aanvulling: Minstens de Slotlaan autovrij - minimaal op zaterdag- en naast de terrasjes her en der ook speelplaatsen voor de de kleintjes (denk aan de oppas opa/ oma’s!) Een vervoertreintje door het centrum misschien?
Gezelligheid/ beleving!
Plus, net als in Melbourne, alleen de bus door het Centrumdeel, en daar GRATIS!
En bij de nieuwbouw in het centrum beslist geen nieuwe winkelpanden er bij!!!!!
winkels met beleving
mischien voor de ouderen hier en daar een bankje om even te kunnen zitten
Centrum Zeist
Begin eens met goede voorzieningen voor mensen met scootmobiels, rollators etc. Die moeten ook gewoon veilig zonder al te veel gedoe op pad kunnen.