4 november 2021
tekst: Ingelies Vermeulen; illustratie: Julia Blauw
In het online ZeisterMagazine las ik over Julia Blauw, een illustratrice die iedere maand een gebouw uit onze woonplaats zal gaan illustreren. Interessant! Er stond een illustratie bij van het stadhuis. Strak met zwarte lijnen, heel anders dan mijn eigen werk. Ik ben benieuwd hoe Julia haar tekeningen maakt en hoe het is om in opdracht te werken.
Ik ontmoet Julia op een grijzige ochtend in het park. We zijn de enige twee mensen. Maar goed ook, want we vergaten een precieze plek af te spreken. Op een bankje tegenover een fontein, vraag ik haar als eerste hoe ze tekenaar van Zeist geworden is. Ze moet lachen. “Het is geen officiële titel hoor. Toen ik weer van Utrecht naar Zeist verhuisde, heb ik mijn illustratie van het gemeentehuis aan de burgemeester aangeboden. Dat kwam in de pers. Daarna heeft het ZeisterMagazine me gevraagd. Het leek hen interessant naast fotoreportages ook illustraties op hun site te zetten. Dus nu ga ik iedere maand een gebouw uit Zeist illustreren.”
Als ik een beetje vis naar welke gebouwen er op haar lijstje staan, vertelt Julia dat de L-flat het volgende gebouw wordt, maar dat ze niet gaat verklappen welke gebouwen er allemaal komen. “We gaan ook de lezers betrekken. Dan teken ik een huis en moeten mensen raden welk huis dat is. Dat kan gewoon een huis bij jou in de straat zijn.”
Tekenen met de computer
Julia tekent haar werk met de computer. “Ik heb op het Grafisch Lyceum ook wel tekenen met de hand geleerd, maar de meeste opdrachten deden we met de computer. Voordeel van met de computer tekenen is dat je makkelijk dingen kan veranderen. Dan ziet het er weer schoon uit, geen potloodresten of kreukels vanwege het gummen. En je kunt de tekening overal op afdrukken én ook nog eens zo vaak als je wilt.”
Een tekening op de computer maak je door met een speciale pen op een scherm te tekenen. “Ik werk met twee schermen. De foto van het huis op de een, de tekening maak ik op het andere scherm. Het is allemaal handwerk ook al werk ik op de computer, Ik teken alle lijnen met de hand, het is geen computerprogramma waar de illustratie binnen één minuut uitrolt. Mensen vergissen zich daar nog wel eens in. Het is best arbeidsintensief. Ik ben ongeveer een à twee dagen met de tekening bezig. Hoe meer details, hoe langer het duurt.”
Als ik vraag naar hoe Julia begint, vertelt ze dat ze altijd van een foto, liefst met een hoge resolutie, werkt, “Dat is zo ontstaan, maar past ook goed in mijn werkwijze. En op deze manier kan ik de tekening in mijn eigen tijd op mijn eigen plek maken. Als ik een huis teken begin ik een beetje zoals een kind een huis tekent. Ik focus eerst op de grote lijnen van het dak en de zijkanten. Dan ga ik de details aanbrengen. Ik werk dus van groot naar klein.”
Hobby als beroep
Als kind was Julia al creatief: “Ik hield toen al van tekenen, maar ik dacht niet dat je daar ook je beroep van zou kunnen maken. Ik wilde iets met dieren doen. Later, op de middelbare school, toen ik moest kiezen wat ik daadwerkelijk ging doen, wist ik het niet. Toen ben ik goed gaan nadenken over wat ik echt leuk vond om te doen en koos ik voor het Grafisch Lyceum.”
“Tijdens mijn stage in 2017 had ik op een gegeven moment wat minder te doen en ben ik voor mezelf een eigen stijl gaan ontwikkelen. Cartoonachtig, kleurrijk. Ik heb een paar beroemdheden zoals Audrey Hepburn in die stijl uitgewerkt en op Instagram gezet. Daar kreeg ik leuke reacties op. Een collega vroeg of ik een illustratie van hem wilde maken en zo is het balletje gaan rollen. Ik had niet kunnen dromen dat ik van mijn hobby mijn beroep zou kunnen maken. Doen wat je leuk vindt, dat is toch perfect?”
Mensen geven Julia opdracht voor een tekening: “Alles is mogelijk. Ik krijg ook aanvragen om een gezin te tekenen, of iemands auto. Ik heb zelfs eens het horloge waar iemand aan gehecht was getekend. Elke aanvraag doe ik met plezier. Ze zijn allemaal anders en het is iedere keer weer een uitdaging. Dat vind ik erg leuk. Klanten komen op dingen waar je zelf niet op komt.”
Eerst maak je illustraties in opdracht van je vrienden en familie, dan aan hun vrienden en familie, daarna in je netwerk van Facebook en Instagram. Als je die drie groepen gehad hebt, moet je moeite doen om verder te kijken. Dat kost tijd en inzet. “Je moet naast het tekenen ook jezelf verkopen, marketing doen. Ik probeer ook steeds een stap vooruit te zijn. Wie ga ik nu benaderen? Die zakelijke kant heb ik echt moeten leren. Ik kan er nu van leven, maar ik moet er wel bovenop blijven zitten.”
En soms moet je gewoon wat uitproberen. Zo probeerde Julia of ze tekeningen van bekende gebouwen misschien vaker zou kunnen verkopen. Maar dat gebeurde dus niet. Zelfs niet met een tekening van de Domtoren. “En het is de tekening waar ik het meeste werk in heb gestoken! Toen ik het afhad dacht ik: dit is zo gaaf, dat verkoopt wel. Maar dat was helemaal niet zo. Nu heb ik diezelfde tekening op een telefoonhoesje afgedrukt. En dat verkoopt juist heel goed.”
Honderd procent tevredenheid
De ‘line-art’ zoals Julia de stijl waarin ze de huizen tekent, noemt, doet ze vanaf april 2020. Waarom ze koos voor nu de zwarte lijn? “Ik heb het eerst in dezelfde stijl als mijn andere werk geprobeerd, maar ik vond dit zelf beter bij het onderwerp passen. Ik houd van deze simplistische stijl.”
Het idee om ook huizen te tekenen ontstond toen Julia haar aanbod wilde vergroten. Ze vroeg toestemming om het studentenhuis van vrienden te tekenen, zo’n mooi oud pand in Utrecht. “Dat viel erg in de smaak en werd booming. Ik kreeg daarna veel aanvragen van studentenhuizen. Ze geven mensen die uit huis gaan een exemplaar cadeau als aandenken aan hun tijd in het studentenhuis.”
Julia steekt veel tijd in het afstemmen van het eindproduct met de kopers. “Sommige illustratoren of grafisch ontwerpers willen niet dat er iets aan hun werk wordt aangepast omdat het anders niet meer als ‘hun eigen werk’ voelt, maar ik wil vooral dat de klant tevreden is. Ik kan nog van alles aanpassen. Dit kost me soms wel wat meer tijd, maar dat vind ik belangrijk. Ik wil dat de klant 100% tevreden is.”
Ik vraag Julia naar de toekomst, wat zou ze verder nog graag willen doen? Ze wil misschien wel ooit kunstgeschiedenis studeren, maar in de nabije toekomst zouden een paar vaste opdrachtgevers fijn zijn. Een tijdschrift of een makelaarskantoor. “Makelaars zouden een tekening van mij cadeau kunnen doen aan kopers van huizen. Een ideaal cadeau.” En ook: “Ik zou meer kunnen experimenteren, vind ik zelf. Dan kom je op iets onverwachts.”
Voor nu is Julia heel blij met het werk dat ze doet: “Elke illustratie vertelt een ander verhaal. Dat vind ik heel leuk. Huizen zijn belangrijk voor mensen, verbonden met hun leven, kinderen krijgen, oud worden; er zit een persoonlijk verhaal achter. Dat ik me daarmee bezig mag houden is fijn.”
Dit interview verscheen eerder onder de titel ‘tekenen in dienst van de klant’ op het blog liesleertekenen.nl, een inspiratiesite voor mensen die willen leren tekenen en schilderen.
Meer over Julia: Julia Blauw tekent Zeist |
Meer over markante gebouwen: Het duurzame gebouw op busstation Zeist |
Volgende bijdrage: De mooiste foto van: Tilly de Bruin |