Skip to main content

De Dregels van Vollenhove

Een hoog wit kegelvormig kunstwerk, een 'dregel', in Vollenhove Zeist

Wie de witte objecten ziet, begrijpt meteen wat 'dregels' zijn: een combinatie van druppels en kegels. De dregels vormen een kunstwerk van negentien onderdelen dat de Laan van Vollenhove volgt langs diverse flatgebouwen. "Het is duidelijk dat niemand in Vollenhove van dit kunstwerk houdt".

4 mei 2025

tekst en foto’s: Jan Willem Arends

Wie de witte objecten ziet, begrijpt meteen wat 'dregels' zijn: een combinatie van druppels en kegels. Dregels is geen officieel woord maar een vondst van de schrijver dezes. Het is verzonnen om greep te krijgen op een anders mogelijk ongrijpbaar ding.

De negentien onderdelen van dit kunstwerk van de hand van Frans Peeters (1925-2006) zijn verspreid over een groot gebied. Het werd rond 1975 geplaatst en moet wel een van de grootste kunstwerken van Nederland zijn.

Het kunstwerk volgt de Laan van Vollenhove langs diverse flatgebouwen. Het is laag bij de Montessorilaan, hoog bij de Gunninglaan (bovenste foto) en weer laag al ver voor de Dreef. Het raakt de L-flat op diverse plekken (tweede foto) en is daarmee ook: beeldhouwwerk aan gebouwen.

Een witte dregel midden in het metselwerk van een galerij van de L-flat in Vollenhove Zeist

Dregel
Een hele dregel is ongeveer 2 meter lang; sommige dregels zijn (dwars of in de lengte) gehalveerd of nog kleiner. Elk onderdeel van het kunstwerk bestaat uit één, twee of drie al of niet hele dregels en eventueel een zuil.

Het gebruikte materiaal is polyester, een echt zeventiger jaren materiaal. Wat wij ‘polyester’ noemen is eigenlijk een laminaat (gelaagd materiaal) van polyesterhars en glasvezelmatten, dat in een mal wordt gevormd.

Gesteld dat de mal glad was, werd de eerste laag polyesterhars de gladste. Aangezien de meeste dregels aan de buitenkant nogal ruw zijn, is het aannemelijk dat zij óm een mal gevormd zijn.

Het was onmogelijk om een dregel uit één stuk te maken omdat dregel en mal dan niet konden worden gescheiden. Hoe een dregel wel werd gevormd is niet zeker. De lengtenaad van sommige dregels (derde foto) doet vermoeden dat elke dregel uit twee lange helften werd samengesteld.

De zuil is van metaal of gewapend beton en heeft ongetwijfeld een betonnen fundament.

Close-up van een dregel, een kunstwerk in Vollenhove Zeist

Kunstwerk en gebouwen
De relatie tussen kunstwerk en gebouwen is globaal als volgt:

  • De vorm van de gevels bepaalt de verdeling van de onderdelen van het kunstwerk in zekere mate;
  • Het kunstwerk raakt de gevel van de L-flat op drie plekken;
  • Het kunstwerk raakt de gevel van de L-flat enkel in de eerste anderhalve meter boven de grond;
  • De gevel van de L-flat wijkt niet voor het kunstwerk, het kunstwerk wel voor de gevel.

Het kunstwerk is nogal brutaal maar de L-flat is brutaler en lijkt het contact met het kunstwerk enkel te tolereren.

Betekenis
Heeft dit kunstwerk een betekenis? Peeters in 1969 via een journalist: “Zoals een boom in de natuur groeit, indruk-wekkend maar niets uit-drukkend van de mens. Daarom verwijder ik zoveel mogelijk de sporen van menselijke ingreep en kies daarom polyester in zijn afwerende gepolijste gladheid in wit.” 

Peeters in 1971 via een andere journalist: “De kunstenaar zou mee moeten plannen aan de stedenbouw, een heel nieuwe schaal van plastiek moeten ontwikkelen, het schilderij, op andere schaal, naar buiten halen om daarmee vorm van hele stadsdelen ervaarbaar te maken en ruimtes en afstanden begrijpbaar.''

Het uitgangspunt: “niets uit-drukkend van de mens” is interessant. Want hoewel dit kunstwerk vrij weinig uit-drukt van de mens, drukt het toch minimaal door mensen gekozen materiaal (polyester), vorm (druppel+kegel=dregel) en kleur (wit) uit.

Aan het noordelijke eind voegen diverse dregels zich in fysiek opzicht naar de gevel van de L-flat (onderste foto) zodat er een eenzijdige samenhang ontstaat. In virtueel, magisch opzicht echter verdwijnen die dregels gedeeltelijk in de gevel. Zo vertellen gebouw en kunstwerk samen een – magisch – verhaal en gaat de samenhang dus dieper. Alsof Peeters zijn uitgangspunt ter plekke (bewust of onbewust) wat liet verwateren.

Dregels hebben ook contact met elkaar en de grond, maar die contacten zijn niet het onderwerp van dit artikel.

Of het kunstwerk – in sterkere mate dan andere objecten – “stadsdelen ervaarbaar” en “afstanden begrijpbaar” maakt, is moeilijk vast te stellen.

Dit kunstwerk lijkt inderdaad (iconografisch gesproken) weinig tot geen betekenis te hebben. Wat niet wil zeggen dat het niet van betekenis ís, al is het maar door de ongemakkelijke gevoelens die het in sommige mensen oproept.

Huidige toestand
Het kunstwerk ziet er niet florissant uit: eén onderdeel is gebarsten, voor een ander staat een glasbak, diverse onderdelen moeten concurreren met planten, en allerlei objecten maken het moeilijk grotere delen van het kunstwerk te zien (er zijn daar inmiddels veel meer objecten – vooral auto's – dan in de ontstaanstijd).

Het is duidelijk dat niemand van dit kunstwerk houdt. En dat is niet zo vreemd voor een kunstwerk dat neutraal en zelfs “afwerend” bedoeld is...

Bronnen

  • De Nieuwe Limburger 30 oktober 1969: “niets-uitdrukkend”
  • Limburgsch Dagblad 4 september 1971: “ervaarbaar”.
     
Bijdrage

 


Jan Willem schreef eerder: 
De Chauffeurs van Garage Broedelet


Meer over beelden: 
Naakt

Kraam met hoeden op de Walk Art Markt in Zeist


Volgende bericht: 
Walk Art Markt 2025: doe mee met een kraam!

 

Comments

Eric Lugtigheid (not verified)

Ik vind het altijd een prachtig werk, het trekt de wijk bij elkaar. Geregeld de witkwast er overheen geeft het beeld en de wijk meer cachet! Kleine moeite groot effect !

Mon, 05/05/2025 - 18:42 Permalink
Jan Willem Arends (not verified)

Wat fijn dat er mensen zijn die wel van dit kunstwerk houden (Eric hierboven en diverse mensen via andere platforms). Overigens is mijn artikel geen pleidooi voor de verwijdering ervan. Smaken verschillen en door de tijd heen kunnen smaken veranderen. Dit kunstwerk is in ieder geval van groot (kunst-)historisch belang.

Tue, 05/06/2025 - 10:20 Permalink
Jan Willem Arends (not verified)

Op andere platforms wordt gemeld dat dregels in de ontstaanstijd door scholieren "witte reuzen" werden genoemd.
Iemand stelt dat Frans Peeters geen succes had maar dat is niet juist. Kijk maar eens op Wikipedia: Frans Peeters. Zijn grootste succes was misschien deelname aan de wereldtentoonstelling van 1970 in Osaka, Japan, namens Nederland.
Eric maakt in zijn reactie duidelijk dat het kunstwerk voor hem echt een functie heeft: "het trekt de wijk bij elkaar." Die opmerking past heel goed bij de citaten/opvattingen van Frans Peeters.

Tue, 05/06/2025 - 14:58 Permalink
Jan Willem Arends (not verified)

Iemand meldde op een ander platform dat hij geboren was in 1970 en zich de opbouw van het kunstwerk nog kon herinneren. De Nieuwe Zeister Courant bericht op 15 oktober 1975 over "het in opbouw zijnde kunstproject langs de Laan van Vollenhove". Ik zat er naast met mijn "rond 1970".
[Aangepast]

Fri, 05/09/2025 - 14:50 Permalink

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.