Hart van Zeist

Hart van Zeist

Wij zijn Zeist

Waar iedereen berichtjes plaats, zijn het vooral de mopperaars die reageren. Voor hen is het glas altijd half leeg en daar hebben veel mensen genoeg van. Er is behoefte aan een glas-is-halfvol geluid.
tekst en foto: Fons Pennings

Zeist heeft ’t allemaal

Het ligt de Zeistenaren voor in de mond: “Er staat zoveel leeg in Zeist, ’t is verschrikkelijk!” Als ik dan door het centrum fiets vallen mij de levenloze gaten van leegstaande winkels natuurlijk ook op. Maar echte leegstand begint pas als je de voor jou belangrijke zaken niet meer kunt kopen. 
tekst: Fons Pennings, foto: Kees Linnenbank 

Op weg naar een nieuw centrum

Gepraat wordt er genoeg, maar wanneer gaan we nu eens wat zien van die centrum vernieuwing? Dat gevoel bekruipt veel betrokken Zeistenaren, want we worden ongeduldig. Toch is het pas een jaar geleden dan de gemeenteraad de centrumvisie heeft aangenomen. Daarin twee kerndoelen, kort en helder: een kleiner winkelcentrum en het verblijf voor de bezoekers prettiger maken.
tekst: Fons Pennings, foto: Kees Linnenbank

Weet waar je koopt….

1 april 2016
tekst: Fons Pennings

Weet waar je koopt – Hart voor Zeist. Het was boekhandel Kramer en van Doorn die als eerste de consumenten duidelijk probeerde te maken dat zij degenen zijn die uiteindelijk bepalen of lokale winkels toekomst hebben. Met Wees loyaal, koop lokaal en Koop, bewust lokaal en Support your community, shop local vindt dit initiatief overal navolging.

’t Is écht waar: staat op facebook….

De permanente informatiestroom die mensen dagelijks verwerken is enorm. Waar ooit Het Journaal en De Krant gezaghebbende bronnen waren, vliegen de berichten je nu om de oren. Het recht om te zeggen wat je vindt, is een groot goed, maar kent ook schaduwzijden. Als het Journaal een bericht brengt, is het waar, of op z’n minst grondig gecheckt en zoveel mogelijk ontdaan van partijdigheid.
tekst: Fons Pennings

Gratis parkeren bestaat niet

Parkeren in het centrum roept ergernissen op. Als je een plekje hebt gevonden, moet je zoeken naar een automaat, je kenteken invoeren, vooraf bedenken hoe lang je wilt blijven en vaak meer betalen dan de tijd die je gebruikt hebt. Veel mensen zien betaald parkeren als ongastvrij voor de bezoekers. Mensen van buiten zouden Zeist daarom mijden en, kort door de bocht, is dat de oorzaak van de winkelleegstand. “Ze” moeten het parkeren gratis maken! Hoe vaak hoor dat niet op verjaardagen, op straat en in winkels. Gratis parkeren is dé oplossing voor zo ongeveer alle problemen in het centrum van Zeist.
tekst: Fons Pennings, foto:  Kees Linnenbank

Bij Mij

’t Komt wel goed met het centrum van Zeist. Ik blijf erin geloven, maar waar komt dat optimisme toch vandaan? Er verdwijnen toch nog steeds winkels in Zeist? zeggen criticasters. Dat klopt, maar er komen ook steeds weer bedrijven voor terug en daaronder zijn vernieuwers, die mijn optimisme rechtvaardigen. Wat brengen die vernieuwers?
tekst: Fons Pennings, foto: Kees Linnenbank
 

Vroeger was alles beter……

Het gaat me, als geboren en getogen Zeistenaar, aan het hart om te zien hoe het centrum van Zeist lijdt onder de veranderingen in het landelijke winkellandschap. We zijn massaal online gaan kopen en dus verdwijnt twintig procent van de winkels. Dat is een keihard gegeven. Dat is ook niet een Zeisters probleem, maar landelijk en we moeten daarmee wel verder. Je moet die terugloop van het aantal winkels ook niet groter maken dan het is.
Tekst: Fons Pennings, foto:  Kees Linnenbank