15 km zone, zin of onzin?

1 juli 2018
tekst en foto's: Anke de Jong

Tot mijn grote blijdschap naderen het nieuwe wegdek én de fiets- en voetpaden van de Weteringlaan in Zeist-west hun voltooiing. Al eerder schreef ik een noodkreet waarin ik riep om een deugdelijk fietspad en dito voetpad. Nu is het grootste deel van het werk klaar en zijn ook kruisingen voorzien van een mooie rode laag zodat één en ander goed zichtbaar is.

Je kunt van mening verschillen over het nut van die rode laag, het lawaai dat die extra korrelige laag weer geeft ten opzichte van de verder zo heerlijk gladde en stille weg, maar ik moet toegeven dat ik zowel met de auto als met de fiets weer met plezier over de Weteringlaan rij. (Alleen de voetpaden zijn helaas al weer aan een opknapbeurt toe omdat veel tegels los liggen en schots en scheef zakken.)

Nog niet zo lang geleden zag ik echter dat er rondom de school ineens een bord hangt waarop je snelheid geprojecteerd staat. Met duidelijke rode letters gaf het bord aan dat ik 33 reed en dat de maximum snelheid 15 km per uur is op dat stuk. 15 km per uur! Wie in vredesnaam heeft bedacht dat automobilisten 15 km per uur gaan rijden!?

Ik heb het eens uitgeprobeerd voor de lol. Het resultaat was dat achter mij aan een enorme slinger auto’s reed waarvan de bestuurders nog net niet het raam opendraaiden om mij al toeterend van de weg te duwen. Ik kreeg wel een hoop gescheld en middelvingers naar mijn hoofd geslingerd alsof ik niet goed wijs ben. De 30 km zone die op een deel van de Weteringlaan geldt is overigens veel automobilisten al een doorn in het oog en het gebeurt regelmatig dat iemand aan mijn bumper kleeft en loopt te seinen met zijn lichten. Of ik maar even op wil schieten.

Dat de gemeente rondom de school een veilige zone wil creëren zodat kinderen veilig kunnen oversteken snap ik heel goed en daar ben ik het helemaal mee eens. Kinderen moeten veilig over kunnen steken en kunnen soms de verkeerssituatie niet goed inschatten. En ook automobilisten houden zich heel vaak gewoon niet aan de snelheid. Maar of het instellen van een 15 km zone nu zo veel zal helpen betwijfel ik sterk. Sterker nog, ik denk dat het alleen maar wrevel oplevert bij de haantjes (m/v) op de weg als iemand zich er wel aan houdt en dat het misschien zelfs tot gevaarlijke situaties kan leiden als mensen gaan inhalen. Niet dan je dan maar niets aan de veiligheid moet doen trouwens maar ja, wat werkt nu het beste?

In Duitsland doen ze het overigens anders. Daar zijn ze er kennelijk al achter dat de gemiddelde automobilist zich niet uit zichzelf aan de juiste snelheid houdt bij een school. Toen wij 3 jaar geleden terugkwamen van een korte vakantie in Duitsland lag er een envelop in de bus van de Duitse politie met daarin een bon voor te hard rijden rondom een school. Ik had 40 gereden waar het bij de school 30 was. Een smoes verzinnen dat ik daar niet geweest was kon niet. Bij de bon zat namelijk een duidelijke foto van onze auto met mij achter het stuur en het kenteken duidelijk zichtbaar. Ik heb die hele flitskast niet gezien maar wel gezien dat het daar 30 km zone was. Ik was te laat met afremmen en was dus al geflitst voordat ik het in de gaten had.

Moeten we dan maar flitskasten zetten bij alle scholen of alle wegen waar het 30 km zone is? Ik weet het niet, u wel? Vraag blijft wat het beste werkt én de vraag blijft wie als automobilist de hand in eigen boezem wil steken en samen met anderen een veilige omgeving wil creëren. Doet u mee?
 

Column: 

Comments

Er heerst een misverstand over dit verkeersteken. Het is niet rond met een rode ronde rand, maar rechthoekig en blauw, d.w.z. het betreft een adviessnelheid en dat advies geldt alleen als de school ook daadwerkelijk in gebruik is, vooral bij het aankomen en vertrekken van de scholieren. En dan is het zeker nuttig om extra langzaam te rijden en ook de achterliggende automobilisten zullen dit begrijpen.

In maart 2017 is de navolgende vraag gesteld aan en het eveneens Navolgende antwoord gegeven door de gemeentelijke organisatie:
O:\algemeen\centrumplan zeist\herinrichting openbaar gebied\ontwerpsessies\OT5 Busstation\2017-04-04 Gebundelde reacties op mail van 13 maart 2017

Robert van der Gun en Ton van Dinten:
vraag 1. => Welke snelheid wordt voor auto´s op het busstation ingevoerd en geldt dezelfde snelheid voor de gehele Slotlaan vanaf de Hogeweg t/m het busstation?
antwoord gemeente => 30km/uur, we kunnen het busstation wel onderdeel maken van een schoolzone, dan geldt een adviessnelheid van 15 km/h. Er zal niet worden gehandhaafd.

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.